Eurovia dlouhodobě tvrdí, že příčinou posunu mostních nosníků a prasklin na tělese mostů je použití nevhodného materiálu takzvaného studeného odvalu, který si ale v zadání stavby přálo samo ŘSD. Naposledy to zopakoval předseda představenstva společnosti Martin Borovka minulý týden v neděli v České televizi.
Podle ŘSD ale sondy pod povrch dálnice odhalily jiný materiál než normovaný studený odval. \"Materiál skutečně zastižený kopanými sondami v násypech nemá chemické a geofyzikální vlastnosti požadované závaznými technickými předpisy,\" uvedla ve zprávě státní organizace. Podle ní navíc stavební materiál nebyl údajně správným způsobem certifikován a jeho certifikát navíc v průběhu výstavby zanikl.
Stát se rovněž se společností Eurovia neshodne na závažnosti poruch, které se na ostravských mostech objevily. Zatímco podle stavební firmy jsou mosty v kategorii 3, která znamená možné použití s omezením, podle ŘSD jde o kategorii 7 - tedy havarijní stav mostů. Na sklonku loňského roku proto na nich snížila maximální rychlost na 30 kilometrů v hodině.