Příprava na zadání tendru na pokračovatele elektronického mýtného po roce 2016 se tak opět dostává do skluzu. Podle harmonogramu, který ministr ponese ve čtvrtek na jednání sněmovního kontrolního výboru, měla skupina zahájit práce na přípravě začátkem loňského prosince, zatím se ale nesešla a část jejích členů je dosud na dovolené.
Příprava obří soutěže na desetiletý provoz mýta po skončení dosavadní smlouvy se společností Kapsch po roce 2016 je problém, jehož řešení na ministerstvu odkládalo několik bývalých ministrů. Poslední rok se úřad věnoval tendru na hledání externího poradce, který nedávno Ťok zrušil s tím, že stejnou práci místo poradce vzešlého z výběrového řízení může vykonat pracovní skupina sestavená ze státních úředníků a externistů.
Proti původní variantě má ale tým sestavený ministerstvem podstatně napjatější termíny. Projektový manažer měl původně s prací začít v říjnu, ministerský tým už nyní nabral měsíc a půl zpoždění proti prosincovému termínu stanovenému novým vedením úřadu.
Podle nového rozvrhu by mnohamiliardová soutěž na provozovatele kamionového mýtného měla být zahájena letos v červnu. Na vyhodnocení soutěže pak úřad stanovil velice optimistickou lhůtu devíti měsíců a dalších devět měsíců pak určil vítězi tendru na zprovoznění vlastního systému. Splnění těchto termínů by ale mohlo být podle oslovených expertů realistické pouze tehdy, kdyby se proti postupu úřadu při veřejné soutěži nikdo neodvolal. To u takto významné státní zakázky není příliš pravděpodobné.
V daleko menší zakázce na mýtného manažera, jejíž hodnotu stát odhadl na sto milionů korun, hledalo ministerstvo vítěze déle než sedm měsíců a poté, co úřad vyhlásil vítězem společnost Arthud D Little, se proti výsledku odvolala dvojice neúspěšných uchazečů. O další měsíc později úřad vrátil výběr manažera na začátek a po dalších dvou týdnech ministr celou soutěž zrušil.
Podobně šibeniční termín úřad vyměřil i pro vítěze tendru na dodávku systému pro výběr mýta. Pokud by v soutěži neuspěl stávající dodavatel, společnost Kapsch, měl by nový provozovatel na zprovoznění své technologie devět měsíců. To je o dva měsíce méně, než s čím kalkuloval už dost napjatý harmonogram vypracovaný Ťokovým předchůdcem Antonínem Prachařem.
Jednoduché na realizaci nebude ale ani Ťokovo nouzové řešení spočívající v návratu k papírovým časovým kuponům, kterými na dálnicích platí osobní auta. Jeho opětovné zavedení by znamenalo časově náročnou změnu legislativy, navíc by musel Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) vypsat výběrové řízení na distributora kuponů. Jenže ani SFDI se v minulosti příliš nedařilo a vypsané soutěže na distributora kuponů pro osobní auta musel opakovaně zrušit.
Mýtný systém na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy provozuje Kapsch na základě desetiletého kontraktu. V Česku je elektronické mýtné od roku 2007. Loni se vybralo 8,7 miliardy korun, od zahájení provozu téměř 58 miliard korun. Z vybraného mýtného náleží firmě Kapsch a jejím subdodavatelům 18 až 20 procent.