Výrobní závody tři automobilek a jejich dodavatelé patří k hlavním pilířům exportně orientované slovenské ekonomiky. Odvětví se na průmyslové produkci země podílí zhruba dvěma pětinami.
\"Loni nás ovlivňoval trh a politická situace v Rusku a na Ukrajině. Do Ruska naši výrobci vyvážejí 15 procent produkce,\" uvedl Holeček, podle kterého loňská produkce vozidel předčila původní odhady svazu a její výsledek téměř na úrovni roku 2013 označil za pozitivní. Dodal, že výpadek dodávek do Ruska dokázaly automobilky nahradit prodejem v jiných zemích.
Pokles výroby odborníci očekávali i s ohledem na přípravu továren na nové modely aut. Stávajícím objemem produkce se slovenské automobilky pohybují blízko hranice svých produkčních možností.
Navzdory snížení výroby Slovensko loni potvrdilo pozici největšího producenta automobilů v přepočtu na obyvatele. Své závody v zemi mají německý Volkswagen, korejská Kia Motors, francouzský koncern PSA Peugeot Citroën a řada jejich dodavatelů. Holeček uvedl, že slovenští výrobci komponentů zajišťují tamním automobilkám 40 procent součástek. Výraznou většinu své produkce automobilky ze Slovenska vyvážejí.
Výsledky loňské produkce dosud zveřejnily továrny automobilek Kia Motors a PSA Peugeot Citroën, obě zaznamenaly na Slovensku zvýšení výroby o asi tři procenta. Bratislavský závod Volkswagenu o svých hospodářských výsledcích informuje obvykle až v březnu.
Po poklesu prodeje nových osobních automobilů na Slovensku v roce 2013 se trh loni vrátil k růstu. Počet registrací loni stoupl o 9,5 procenta na 72.249 vozidel. Pozici jedničky na slovenském trhu s novými osobními vozy si dlouhodobě udržuje česká Škoda Auto.