\"Přestože podíl CNG vozidel je stále mizivý, jejich loňský prodej předčil naše očekávání, vozů na CNG již jezdí téměř devět tisíc,\" řekl místopředseda Rady ČPS Jiří Šimek. Svaz uvedl, že ze všech nově registrovaných vozidel činila loni vozidla na CNG asi jedno procento. I u spotřeby je podíl stlačeného plynu na veškeré spotřebě paliv pro dopravu zatím nicotný, v roce 2013 činil 0,27 procenta. Podle plynařů je však reálné, že do roku 2030 bude podíl CNG na spotřebě asi deset procent. \"V roce 2030 by mohlo na českých silnicích jezdit kolem 300.000 vozidel na zemní plyn. Jejich roční spotřeba by se měla pohybovat mezi 600 a 700 miliony metrů krychlových,\" uvedl Šimek.
Rozvoj CNG podle plynařů neohrozí ani klesající ceny ropy, které v minulých týdnech razantně snížily ceny tradičních paliv, to znamená benzinu a nafty u českých pump. \"Cena nafty a benzinu by se musela pohybovat pod 20 korun, aby se cena pohonných hmot srovnala ceně CNG,\" řekl Šimek. Výkonný ředitel ČPS Jan Ruml doplnil, že současná cena CNG u pump se pohybuje okolo 18 korun za metr krychlový. Šimek v návaznosti na to připomněl, že u čerpacích stanic, které udávají cenu CNG za kilogram, musí ještě motoristé udělat přepočet. Jeden litr benzinu, totiž odpovídá 1,4 kilogramu zemního plynu. \"Když na pumpě svítí cena 26 korun za CNG, tak to není ekvivalent ceny litru benzinu. Ten ekvivalent je zhruba zmíněných 18, protože 26 je nutné ještě vydělit 1,4,\" dodal Šimek.
Výhodnost CNG proti tradičním pohonným hmotám podporuje mimo jiné spotřební daň. Ta od 1. ledna letošního roku do konce roku 2017 činí u CNG 0,72 Kč za metr krychlový. Spotřební daň na tradiční paliva je 12,84 Kč na litr benzinu a 10,95 Kč na litr nafty.
Vývoj CNG v Česku za posledních deset let 2005 2015 nárůst za deset let Počet vozidel na CNG 390 8817 8427 Počet autobusů na CNG 90 527 437 Počet CNG stanic 9 75 66 Spotřeba CNG (m3) / za rok 3.010.000 29.912.000* 26.902.000
Zdroj: Český plynárenský svaz.
*údaj za celý rok 2014