Zatím ale stát podle zákona nemůže tyto jednotky vyřadit ze systému a nemůže rovněž nechat propadnout nevyužité předplacené mýtné. Adeptem na vyřazení z databáze by přitom ze 788 tisíc palubních jednotek bylo čtvrt milionu kusů, které jejich majitelé nevyužili déle než rok. Za jejich udržení v provozu prostřednictvím ŘSD platí stát společnosti Kapsch zhruba 57 milionů korun ročně. Jde o náklady na udržování registrů a rozpočítané náklady na provoz sítě distribučních míst.
Počet registrovaných jednotek dále roste a každý měsíc jich přibývá kolem pěti tisíc. Dalším nákladem jsou pravidelné obměny nefunkčních a porouchaných jednotek. Jen pro letošní rok se předpokládá, že takzvaná repase 60 tisíc jednotek vyjde stát na bezmála 49 milionů korun. S těmito parametry státní zakázky pro poskytovatele tuzemského mýta, společnost Kapsch, dnes na jednání vlády seznámil kabinet ministr dopravy Dan Ťok.
Nákup palubních jednotek musí stát pořizovat pouze u společnosti Kapsch, protože ta je jediným poskytovatelem mýtného systému. Její monopol plánoval předchozí šéf dopravního resortu Antonín Prachař prolomit zavedením takzvané jednotné elektronické mýtné služby. Ta umožní všem dopravcům v EU vyžívat pouze jednu jednotku na místo mnoha národních systémů. Spuštění evropské mýtné služby ale současné vedení resortu odložilo na začátek roku 2017.
Naproti tomu chce vyřešit problém spojený s vyřazováním nepoužívaných jednotek a nemožností nechat propadnout dlouhodobě nevyužité předplatné mýta. Příslušnou změnu zákon plánuje úřad iniciovat během letošního roku.