\"Potřebujeme obnovit schopnost státu něco v naší zemi postavit. Je to triviální, ale je to bohužel tak,\" uvedl. Zmínil například problémy s výkupem pozemků v místech budoucích dálnic či silnic. Podle Sobotky nikdo státu prodávat nechce, ministerstvo eviduje stovky návrhů na vyvlastnění. \"Kdybychom se se všemi soudili, jak dlouho bychom stavěli?\" podotkl předseda vlády.
Podle něj v Česku také dlouho trvají soutěže na dodavatele. Situaci by měla napravit novela o veřejných zakázkách. Sobotka řekl, že je třeba \"konsolidovat státní instituce\" jako Ředitelství silnic a dálnic či Správu železniční a dopravní cesty. Nový ministr Dan Ťok tomu prý věnuje \"velké množství energie\".
Sjednotit do jednoho procesu by se mělo také územní a stavební řízení s hodnocením dopadů na životní prostředí (EIA). Výsledkem by mělo být jediné povolení. Ministerstvo pro místní rozvoj má návrh připravit letos.
K oživení stavebnictví by měly přispět i evropské peníze. Na výstavbu silnic a dálnic by z nich mohlo plynout 160 miliard korun, do budování školek a škol 12 miliard a do sociálních bytů 16 miliard. Česko má podle Sobotky také \"stále prostor\", aby dočerpalo peníze z minulého období a \"ztratilo co nejméně\". Na počátku loňska odhadovaná ztráta činila asi 21 miliard korun a snížila se na devět miliard, připomněl premiér.
Podle něj české stavebnictví prošlo \"obdobím stínů\" a bez podpory vlády se nevzpamatuje. Podle předáka stavařských odborů Stanislava Antoniva o práci ve stavebních firmách a v podnicích na výrobu stavebních materiálů s více než 50 zaměstnanci přišlo kolem 21.000 lidí ze zhruba 160.000 pracovníků.