Na mostech se v polovině loňského roku objevily trhliny způsobené pnutím stavby, mostní podpěry se podle ŘSD pohybují nerovnoměrně a ložiska jsou vysunutá mimo přípustné meze. Od konce loňského roku, kdy ŘSD zkoumalo na mostech přípustnou zátěž, smějí na ně vjíždět osobní vozidla pouze třicetikilometrovou rychlostí.
\"Víme, že je to (oba mosty) v havarijním stavu, všechna data k tomu jsou k dispozici, nicméně abychom postupovali naprosto správně, nechali jsme zpracovat expertní posudek,\" uvedl Rýdl. Pokud bude havarijní stav na mostech oficiálně vyhlášený, je podle ŘSD reálné, že se s opravami začne hned, jak to dovolí počasí. Fyzické práce by pak mohly začít v dubnu a koncem května by mohly být hotové, dodal mluvčí s tím, že během oprav budou mosty pro dopravu uzavřené.
Hodnotu prací na odstranění nejpalčivějších závad odhadlo už dříve ŘSD na dvacet milionů korun. Tato částka ale podle Rýdla neznamená konečnou sumu, kterou si vyžádá uvedení mostů do bezvadného stavu, ale právě jen o odstranění havarijního stavu.
Na důvodech, proč jsou šest let staré mosty v nevyhovujícím technickém stavu, se ŘSD nemůže shodnout se zhotovitelem stavby, společností Eurovia. Podle ní se ŘSD o mosty nedostatečně staralo a při jejich výstavbě požadovalo použití nevhodného materiálu, takzvaného studeného odvalu. Začátkem ledna proto stavební společnost odmítla provést nutné opravy za vlastní peníze. Ty ale chce ŘSD po firmě vymáhat zpětné poté, co mosty samo opraví.
Využití zjednodušeného výběrového řízení bez uveřejnění, ve kterém zadavatel osloví úzkou skupinu potenciálních zhotovitelů na základě havarijního stavu nebo stavu nebezpečí, není v dopravním resortu ničím výjimečným. Známý je například pokus exministra Antonína Prachaře, který chtěl pomocí vyhlášení havarijního stavu urychlit sanaci závalu na dálnici D8 nedaleko obce Dobkovičky v Ústeckém kraji. Koncem loňského září ale hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM) ministerskou žádost zamítl s tím, že pro ni neexistují zákonné důvody.
Tomáš Cafourek mal