Evidovat tržby budou muset podle návrhu MF všichni poplatníci daně z příjmů právnických osob, kteří tržby přijímají v rámci své podnikatelské činnosti, a podnikající fyzické osoby, které přijímají tržby. Evidence tržeb by se tak měla týkat až 600.000 obchodníků, provozovatelů restaurací, hoteliérů, řemeslníků či poskytovatelů služeb.
Ministerstvo očekává, že po úplném zavedení elektronické evidence tržeb by mohl rozpočet získat navíc peníze především z DPH. Například majitelé restaurací by měli podle odhadu MF ročně státu odvést 11 miliard korun, ve skutečnosti to je 1,6 miliardy korun.
Finanční správa díky novému systému bude moci on-line sledovat tržby podnikatelů a postihovat nepoctivce. Od ledna 2016 se elektronická evidence má týkat firem, které podnikají v restauračních a ubytovacích službách. Od dubna budou do systému zahrnuty maloobchodní a velkoobchodní společnosti. Od července by měly tržby hlásit i fyzické osoby, které provozují restauraci, hotel nebo prodejnu.
V rámci elektronické evidence tržeb ovšem nebude finanční správa sledovat platby převodem z účtu na účet, platby z jiné činnosti než z podnikání nebo platby, které jsou nahodilým příjmem. Naopak úřady budou sledovat nejen platby mezi podnikatelem a zákazníkem, ale i hotovostní tržby mezi podnikateli.
MF zároveň uvažuje o vrácení 15procentní sazby DPH na restaurační služby, které nyní podléhají 21procentní sazbě. Zároveň úřad počítá s tím, že drobným živnostníkům kvůli zavedení evidence tržeb a potřebě pořídit si systémy pro tuto službu zavede paušální slevu na dani.
Podle plánů MF by pokladny obchodníků měly být napojeny na internet a informace o každé přijaté platbě by okamžitě dostávaly finanční úřady. Podnikatel by tak měl datovou zprávu o transakci zaslat finanční správě, která pošle podnikateli zpět potvrzení s unikátním kódem účtenky o přijetí transakce. Podnikatel pak účtenku vytiskne a zákazník by měl povinnost ji převzít. Výhodou podle ministerstva je, že není nutné certifikovat zařízení ani programy a celý systém lze provozovat na běžných zařízeních.
Ministerstvo počítá se zvláštním režimem i pro podnikatele bez internetového připojení. Ti budou muset elektronicky evidovat tržby a finanční správě je zasílat jednou týdně.
Návrh počítá s tím, že již od letošního listopadu by měly platit některá ustanovení, která se týkají přidělení autentizačních údajů pro evidenci tržeb, možnosti požádat o vydání povolení plnit evidenční povinnost ve zjednodušeném režimu nebo přestupků a deliktů. Sankcí za neevidování tržeb bude podle návrhu i uzavření provozovny nebo zákaz činnosti.