Celkový tuzemský i zahraniční prodej prémiového ležáku Pilsner Urquell, nejslavnější české pivní značky, překonal poprvé za 172 let hranici dvou milionů hektolitrů. V ČR posílil o rekordní více než desetinu, vývoz se zvýšil o čtyři procenta.
\"Loni jsme dosáhli největšího růstu za posledních pět let a největší radost máme ze znovunastartování zájmu o čepované pivo. Naše aktivity podpory pohostinství, návštěvnosti hospod a restaurací, úzká spolupráce s provozovateli, inovace i cenová strategie jednoznačně vycházejí,\" uvedl Lanzarotti. Díky péči o pohostinství se zvýšily tržby hospod.
Podle vývoje uplynulých let odhaduje generální ředitel mírný růst celého domácího trhu také letos. \"Jsem naprosto přesvědčený, že kategorie piva má silný potenciál růstu a předpokládám, že loňský mírný růst pivního trhu by měl pokračovat a podíl čepovaného piva by neměl už dále klesat,\" uvedl.
V zahraničí posílil Prazdroj v pobaltských státech, Norsku, Finsku, na asijských trzích, ve Velké Británii, Kanadě, Irsku a Slovinsku. \"Také loni jsme dokázali získat nové trhy jako Nový Zéland, Singapur, Slovinsko nebo Srbsko. Naše značky, především Pilsner Urquell a Velkopopovický Kozel se ale prosazují i na silně konkurenčních pivních trzích jako je Německo nebo Velká Británie,\" uvedl Lanzarotti.
\"Za posílením domácí produkce stojí zejména tradiční český ležák v balené formě. Po několika letech poklesu se ale stabilizoval i zájem o čepované pivo,\" uvedla mluvčí skupiny Kateřina Krásová. Loňský růst táhl Pilsner Urquell, Radegast Ryze Hořká dvanáctka, z jedenáctek pak Velkopopovický Kozel a Gambrinus Excelent. Posilovala také \"desítka\" Gambrinus Nepasterizovaný. Velmi úspěšný rok zaznamenala novinka cider Kingswood, jehož prodej vzrostl o 650 procent. V létě se zvýšily prodeje míchaných nápojů z nealkoholického piva Birell. \"Prazdroj se i díky strategii podpory pohostinství a návštěvnosti hospod a restaurací blíží 50procentnímu podílu na trhu ČR,\" řekla.
Oživení prodeje čepovaného piva zajistil hlavně zvýšený zájem o prémiové ležáky i pivní novinky. Podíl prodaného čepovaného a baleného piva se loni díky investicím do restaurací téměř vyrovnal, poměr celého trhu je zhruba 45:55 procentům ve prospěch baleného piva.
\"Hospody, v nichž se intenzivně věnují perfektnímu servisu a nabízí příjemné prostředí, mají až o pětinu vyšší tržby a častější a opakovanou návštěvnost,\" uvedl Lanzarotti.
Kromě prémiových piv pomáhaly i pivní speciality. Částečně zkvašený jablečný mošt Kingswood dosáhl loni 50procentního podílu na trhu ciderů. \"Na rozdíl od radlerů není sezónní záležitostí,\" řekl Lanzarotti. Pivovar ho prodává v lahvové i čepované variantě ve více než 2000 hospodách. Tradiční nealkoholické pivo Birell se drželo na stejné úrovni, ale speciální nealkoholická piva jako Birell polotmavý a ochucená piva vzrostla až o 30 procent. Celkový podíl nealkoholických piv na pivním trhu ČR je 3,5 procenta.
V předchozím finančním roce dosáhl Prazdroj zisku před zdaněním 3,643 miliardy korun, což je ve srovnání s předchozím srovnatelným obdobím o téměř pět procent víc. Tržby společnosti dosáhly podle listu 13,249 miliardy, naopak tedy meziročně poklesly o dvě procenta. V předchozím finančním roce, tedy v období od 1. dubna 2012 do 31. března 2013, měl zisk před zdaněním 3,481 miliardy korun.
Podle ředitele je české pivovarnictví důležitým odvětvím, které podporuje ekonomický růst země a významnou měrou přispívá do státního rozpočtu. Podle studie Ernst & Young z roku 2013 odvedl sektor v roce 2013 do veřejných financí téměř 31 miliard Kč a vygeneroval přes 63.000 přímých i nepřímých pracovních míst. \"Výše finančního a materiálního přínosu nepochybně závisí na řadě faktorů, včetně legislativy, v níž pivovary podnikají. A to včetně zákonných regulací, o nichž se v poslední době diskutuje a které mohou celkově ovlivnit pivní trh,\" dodal.