\"Zaspalo se velmi výrazně. V roce 2012 se mělo začít tvrdě pracovat a ne že se koncepce zpracovává až teď v roce 2015,\" uvedl Ťok. Ministerská pracovní skupina počátkem letošního roku nahradila takzvaného mýtného manažera. Toho ministerstvo dopravy po rok trvající soutěži nevybralo a tendr na tohoto mýtného poradce zrušilo.
Expertní tým představil ministrovi několik variant možného postupu v přípravě tendru, všechny ale podle informací ČTK poukazovaly na nedostatek času. Optimální varianta, kdy by stát vypsal technologicky neutrální soutěž, ve které by zájemci mohli, ale nemuseli využít stávající systém mýtných bran, by potřeboval na zavedení výrazně více času. Nový provozovatel by mohl na základě této koncepce začít s výběrem mýtného od roku 2019, tedy s dvouletým zpožděním.
Nejrychleji a tedy včas by naopak šlo vysoutěžit systém, který by počítal jen s použitím mikrovlnného systému, který už v Česku existuje a pouze jej doplnit o službu takzvaného jednotného evropského mýta. Ta umožňuje dopravcům projet celou EU s jednou mýtnou palubní jednotkou a jehož zavedení po ČR požaduje Evropská unie. U této soutěže ale hrozí riziko toho, že ji napadnou uchazeči s tím, že je ušitá na míru společnosti Kapsch, která systém provozuje v současnosti.
Urychlené řešení tendru na mýtné byl jedním z hlavních úkolů, kterými Ťoka pověřil při jeho loňském jmenování předseda vlády Bouslav Sobotka (ČSSD). Podle Jana Birkeho, mluvčího sociálních demokratů pro oblast dopravy, se ministerstvo dostalo do situace, kdy termín začátku roku 2017 stihnout nemůže.
Mýtný systém na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy provozuje Kapsch na základě desetiletého kontraktu. V Česku je elektronické mýtné od roku 2007. Loni se vybralo 8,7 miliardy korun, od zahájení provozu téměř 58 miliard korun. Z vybraného mýtného náleží firmě Kapsch a jejím subdodavatelům 18 až 20 procent.