\"Je to typické chování státní správy a bohužel to bylo zvykem i tady na ministerstvu,\" uvedl Ťok. Podle něj se kraje nakonec o peníze přihlásí. Kdyby ale nečekaly až na poslední chvíli, mohly se opravy rozeběhnout na začátku stavební sezony a ne až ve druhé polovině roku, kdy se prací na silnicích nakumuluje větší množství najednou, což zkomplikuje dopravu, uvedl.
Středočeský kraj požádal o miliardu korun, což je větší objem peněz, než kolik mu podle kalkulace náleží. Výše maximální dotace, na kterou může kraj podle hustoty sítě silnic nižších tříd dosáhnout, činí necelých 780 milionů korun. Liberecký kraj na ministerstvo poslal žádosti na proplacení 327 milionů korun.
Dotace krajům na opravy silnic rozděluje ministerstvo dopravy letos poprvé a zatím není jasné, zda se bude podobná dotace opakovat i napřesrok. Podle Ťoka se o tom rozhodne ve druhé polovině letošního roku podle toho, jak bude dopravní resort hospodařit.
K navýšení peněz plynoucích do krajských silnic nedávno vyzval prezident Miloš Zeman. Poukázal na to, že z více než 90 miliard korun, se kterými hospodaří Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), ministerstvo krajům pošle jen uvedených 4,4 miliardy korun. Rozpočet fondu ale obsahuje i peníze z EU, které na opravy krajských silnic využít nejde, reagoval dnes Ťok. Dotace 4,4 miliardy Kč jsou z národního rozpočtu, další peníze mohou kraje ze SFDI čerpat na takzvané investiční akce, tedy na výstavbu a modernizaci komunikací, dodal ministr.