Ministru Ťokovi se rozpadá expertní tým k mýtu

20.03.2015 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 20. března (ČTK) - Ministru dopravy Danu Ťokovi (za ANO) se rozpadá expertní tým k mýtu. Na působení ve skupině, která má připravit výběrové řízení na elektronické mýtné, rezignovali klíčoví externí spolupracovníci, Václav Jirovský z ČVUT a expert na finanční technologie Ondřej Zaoral. Ministr už dříve uvedl, že expertní tým bude nutné rekonstruovat. Jeho nové složení ministerstvo představí v nejbližší době vládě, řekl ČTK Ťok. Problém má ministr i s firmou Kapsch, která se ohradila proti vynucování slev.

Získat nové odborníky, kteří by dokázali adekvátně nahradit ty odcházející, nebude jednoduché. Současný tým, který měl za úkol sestavit náměstek Kamil Rudolecký, nevznikal snadno a poprvé se sešel koncem ledna s půldruhaměsíčním zpožděním. Tým tvořili externisté a čtyři zaměstnanci ministerstva a podřízené organizace Ředitelství silnic a dálnic(ŘSD) .

Podmínky, ve kterých skupina začala pracovat, nebyly ideální. \"Nefungovala komunikace mezi vedením ministerstva a mezi skupinou,\" řekl ČTK Zaoral. Pokud by byl nový expertní tým sestaven na podobných základech, už by se jeho práce v žádném případě účastnit nechtěl. K definitivnímu rozhodnutí opustit pracovní skupinu Zaorala nicméně vedlo mediální vystupování ministra, který uvedl, že s výsledky pracovní skupiny není spokojený.

Kromě rozpadu původně devítičlenné skupiny, jejíž práci podle informací ČTK provázely časté názorové střety jejích členů, má ministr Ťok problém i se společností Kapsch, která dosud mýtný systém provozuje. Ohradila se proti ministrovu nedávnému vyjádření, že je ochotná při uvažovaném prodloužení smlouvy nabídnout cenu o \"hromadu procent\" nižší.

\"Považujeme za neprofesionální dopředu vypouštět představy o výši slev, navíc když jde o naprosto nereálná a nesmyslná očekávání jako například zmíněných 30 až 40 procent. Pravděpodobně má jít o jakési taktické kroky k vytváření tlaku, které ale nemohou mít naději na úspěch,\" řekl ČTK mluvčí společnosti David Šimoník.

Ministerstvo dopravy přitom součinnost s Kapschem potřebuje k tomu, aby vůbec mohlo soutěž na nového provozovatele mýta vypsat. Až do konce platnosti stávající smlouvy v prosinci 2016 je Kapsch podle ministerského právního oddělení výhradním držitelem licenčních práv umožňujících systém provozovat a pozměňovat.

\"Očekávám, že Kapsch dostojí svým slovům, že má zájem se státem spolupracovat. Očekávám, že jako seriozní firma kótovaná na burze s námi prostě spolupracovat bude,\" uvedl v úterý na tiskové konferenci Ťok. Kapsch ale toto vyjádření považuje za nátlak. \"Považujeme proto za navýsost troufalé, že jsme nyní stavěni do pozice škůdce národa či občanů jen proto, že za práci stovek lidí a desítek firem při provozu mýta dostáváme zaplacenu řádně sjednanou odměnu,\" reagovala společnost.

Zároveň doplnila, že není její chybou, že se přípravy na výběr mýtného tendru zpozdily. Viníkem je jen a pouze ministerstvo dopravy a dlouhodobá neschopnost či nekonzistentnost rozhodování státní správy.

Tomáš Cafourek rot

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK