Podle odborů brání spravedlivé liberalizaci železniční dopravy zejména nedokončený převod nádraží z Českých drah na správce kolejí, Správu železniční dopravní cesty. Na problém, že ze všech dopravců České dráhy jako jediné nesou náklad na provoz nádraží, poukazuje OSŽ dlouhodobě.
Sdružení se mimo jiné zasazuje o vzájemné uznávání jízdenek mezi různými dopravci. Cestující by si tak mohl koupit jedinou jízdenku a nemusel při přesedání řešit, s jakým dopravcem pojede.
V nákladní dopravě by chtěli odboráři otevřít téma státní podpory pro přepravy takzvaných jednotlivých vozových zásilek, kdy jsou v jednom vlaku vozy směřující k různým klientům. Služba, kterou v Česku provozuje téměř výhradně státní ČD Cargo, je pro dopravce dlouhodobě ztrátová. \"Stát tomu nechává volný průběh. Jestli si to už nechce objednávat a chce dlouhé dříví a jiné věci tahat po silnici, tak ať to řekne nahlas celé veřejnosti,\" uvedl dříve předseda OSŽ Jaroslav Pejša.