Na rozdíl od České republiky nebude Německo vydávat dálniční známky, které by se lepily na čelní sklo. Systém bude elektronický a zaplacení jízdy po dálnici budou kontrolovat mýtné brány snímáním registrační značky vozidla. Poplatky za užití dálnic bude podle ministerstva dopravy možné zaplatit po internetu nebo na čerpacích stanicích. Rozlehlé Německo s hustou dálniční sítí dosud v Evropě patří k několika málo zemím, kde se ještě za užívání dálnic neplatí.
Výše poplatků bude záviset na ekologické náročnosti provozu vozidla. Známky tak budou dražší pro stará auta, auta s větším objemem motoru a pro vozy jezdící na naftu. Rozpětí ročního poplatku by mělo být 24 až 130 eur (660 až 3550 Kč).
Kromě ročních poplatků budou mít zahraniční řidiči možnost zaplatit za desetidenní nebo dvouměsíční užívání dálnic. Výše desetidenního poplatku by měla být podle typu vozu mezi pěti a 15 eury (140 a 410 Kč), výše dvouměsíčního poplatku mezi 16 a 30 eury (440 a 820 Kč).
Některé evropské země už protestovaly proti tomu, že zpoplatnění německých dálnic reálně dopadne pouze na cizince. Dá se proto očekávat, že po schválení zákona se normou začne zabývat Evropská komise, aby prověřila, zda Německo tímto opatřením neporušuje zákaz Evropské unie diskriminovat na základě státní příslušnosti.
Týdeník Der Spiegel na počátku března uvedl, že se komise kloní k názoru, že zákon diskriminaci představuje, protože mezi zpoplatněním dálnic a snížením daně z vlastnictví vozidla o přesně stejnou částku je zřejmá souvislost. Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt však opakovaně ujišťoval poslance, že zákon je v souladu s unijním právem.
I přes protesty opozičních Zelených a Levice a zdrženlivé vystupování poslanců sociální demokracie (SPD) se očekává, že Spolkový sněm zákon bez problémů schválí. Šéf poslanců SPD Thomas Oppermann tento týden uvedl, že socialisté ve vládní koalici vyměnili souhlas s dálničním mýtným za předchozí podporu od konzervativní unie CDU/CSU pro zavedení plošné minimální mzdy.
Zpoplatnění dálnic ve vládě kancléřky Angely Merkelové prosadila bavorská Křesťanskosociální unie (CSU), která měla dálniční mýtné pro cizince jako jeden ze svých hlavních volebních slibů. Dobrindt loni přišel s několika návrhy na mýtné, z nichž jeden dokonce předpokládal zpoplatnění celé německé silniční sítě. Po protestech obcí v pohraničí by se ale poplatky měly odvádět pouze za jízdu po dálnicích. Dobrindt očekává, že Německo takto získá ročně 500 milionů eur (13,7 miliardy Kč), které budou účelové vázány na údržbu a výstavbu dopravní infrastruktury.