Premiér při otevření slíbil, že stát pomůže hlavnímu městu se zlepšováním dopravní infrastruktury, včetně výstavby dalších stanic metra, a s využíváním prostředků z Evropské unie. \"Na další výstavbu pražského metra by měl přispět státní rozpočet,\" uvedl Sobotka. Primátorka tento velikonoční slib premiéra ocenila. \"Děkuji ve jménu Prahy a věřte mi, že se na vás velice brzy obrátíme,\" řekla.
Stavba začala v roce 2009 a vyjde na zhruba 20 miliard korun. V novém úseku metra vznikly čtyři zastávky - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Podobně jako u některých málo vytížených stanic na lince metra C budou soupravy i v prodlouženém úseku metra A jezdit v omezeném režimu. V některé časy tak pojede jen polovina souprav. Kritici tvrdí, že nasměrování metra do motolské nemocnice nebylo šťastnou volbou, zvlášť v situaci, kdy chybí přímé spojení na letiště.
V úterý ráno se změní jízdní řády autobusů a tramvají, zejména na území Prahy 5 a 6. Cestující na letiště poprvé poveze autobusová linka číslo 119 ze stanice metra Nádraží Veleslavín, kde budou lidem kvůli chybějícím eskalátorům zdarma se zavazadly pomáhat portýři. Také další autobusy budou místo v zastávce Dejvická začínat a končit jízdu na Veleslavíně, popřípadě na Bořislavce.
Se zprovozněním zhruba šestikilometrového úseku metra sice nemělo vedení města takové potíže jako se zhruba stejně dlouhým silničním tunelem Blanka, přesto má i tato stavba svá úskalí. Problémy jsou s čerpáním přibližně sedmimiliardové evropské dotace. Kromě kontroly ministerstva financí se stavbou zabývá i Nejvyšší kontrolní úřad a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Město navíc oproti původním slibům nepostavilo u nových stanic ani jediné záchytné parkoviště. Hlavně Praha 6 přitom upozorňuje, že kapacity jsou nedostatečné. Chybí také eskalátor ve stanici Nádraží Veleslavín, která bude sloužit jako přestupní na autobusy na letiště. Cestující tak musí využít delší cestu s výtahem, nebo jít po schodech. Pomáhat s těžkými zavazadly jim prozatím budou portýři placení letištěm. Praha chce nedostatek co nejrychleji a nejlevněji napravit, zvažuje různá řešení - dostavbu eskalátoru, ale i dopravník na zavazadla.
Nové stanice metra A se od sebe vizuálně odlišují, aby cestující na první pohled poznali, kde se nacházejí. Bořislavka, Nádraží Veleslavín a Petřiny mají na obložení stěn nástupišť různé odstíny červené barvy. Stanici Bořislavka navrhl architekt Miroslav Mroczek, nástupiště má tmavě červenou barvu, Nádraží Veleslavín od architektky Hany Vermachové je vyvedeno v červenooranžové barvě a Petřiny navržené Jiřím Pešatou pak v červenohnědé.
Stanice Petřiny, která je z nových stanic umístěna nejhlouběji, je odlišná vysokou klenbou a betonovým monolitem s nápisem Petřiny. Uprostřed nástupiště je dozorčí stanice z luxfer s kulatým okénkem. Na první pohled od ostatních odlišná je stanice Nemocnice Motol od architekta Pavla Sýse, která leží téměř na povrchu. Její nástupiště má prosklenou střechu a vchází se do něj přímo z ulice. Vestibul slouží zároveň jako podchod do motolské nemocnice.
Pražské metro se třemi linkami ročně přepraví stovky milionů cestujících. V roce 2013 to bylo 584 milionů lidí, v průměru tedy 1,6 milionu denně. Vedení města dlouhodobě plánuje stavbu čtvrté trasy do Písnice, která bude označena jako D.