\"U každé položky se musí nejprve maximálně sjednotit poptávka. Právě to bude úkolem meziresortních standardizačních skupin. Kromě společných technických standardů se budou nastavovat i pravidla pro společné nadresortní veřejné zakázky. Systém centrálního nákupu by měl začít fungovat od začátku roku 2016,\" uvedlo dnes MF.
Celkový odhad finanční úspory je v řádu jednotek až desítek procent, uvádí předkládací zpráva návrhu. Přesnější odhad úspor není podle ministerstva možné vyčíslit. Zároveň úřad počítá v roce 2016 s růstem personálních nákladů o dva miliony korun kvůli vzniku dvou nových míst na ministerstvu financí.
Varianta navrhovaná ministerstvem zahrnuje pouze komodity, u kterých jsou podle překládací zprávy již dnes standardizovány a centralizovány nákupy na úrovni ministerstev. Jde například o mobilní telefony a tarify k nim, počítače, správu kancelářských budov, auta, nábytek, energie, ostrahu budov a ubytovací služby.
Druhá rozšířená varianta, kterou ovšem ministerstvo nedoporučuje, obsahuje navíc vzdělávání, školení a právní, poradenské a marketingové služby.
Centrálním zadavatelem nákupů státu by se podle návrhu mělo stát ministerstvo financí. \"Centralizované zadávání bude probíhat na základě písemné smlouvy, kterou před zahájením centralizovaného zadávání uzavře ministerstvo financí jako centrální zadavatel s dalšími resorty a jejich podřízenými organizacemi jako pověřujícími zadavateli,\" uvádí materiál.
Ministerstvo financí provedlo loni v červnu audit šesti ministerstev spravovaných hnutím ANO. Podle zjištění úřadu nakupovala ministerstva totožné zboží v cenovém rozpětí lišícím se až o 300 procent. Jen centrální nákup kancelářského papíru by ušetřil podle tehdejšího vyjádření náměstka ministra financí Lukáše Wagenknechta na těchto šesti ministerstvech deset milionů korun. Sloučení smluv na informační systémy pro státní pokladnu by údajně ušetřilo 27 milionů a využívání registru kancelářských budov (CRAB) by ušetřilo 190 milionů korun.
MF dnes upozornilo, že na šesti ministerstvech, která prošly prověrkou hospodaření, již začalo pilotní zkoušení navrhovaného systému centrálního nákupu. Jde o nákup kancelářského papíru, pohonných hmot a aut.
Loni v listopadu ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová zastavila projekt za 28 milionů korun, který řešil centrální nákupy státní správy. Prý byl neefektivní a jeho přínosy sporné. MMR dále argumentovalo, že problematika centrálních nákupů státní správy patří do gesce ministerstva financí.
Návrh zboží a služeb, které by měl stát pořizovat centrálně
1. ICT komodity Mobilní telefony a příslušenství Počítače a stroje na zpracování dat a datová média Přístroje a zařízení pro radiokomunikace Telekomunikační služby a Internetové služby 2. Vozový park a pohonné hmoty Díly a příslušenství pro motorová vozidla Opravy a údržba motorových vozidel a příslušenství k nim Ostatní dopravní prostředky a zařízení Pohonné hmoty a maziva Pronájem dopravních prostředků Silniční motorová vozidla 3. Kancelářské potřeby, kancelářská technika Kancelářská technika a zařízení Kancelářské potřeby Materiál pro tiskařské/polygrafické účely Nábytek Opravy a údržba kancelářských strojů, osobních počítačů a telekomunikačních zařízení Pomocné a ostatní kancelářské služby Spotřební materiál pro kancelářskou techniku Tiskařské služby Tiskařské výrobky Zařízení a vybavení interiéru 4. Energie a správa budov Bezpečnostní služby Čisticí prostředky a jiné drogistické zboží Opravy a údržba technických zařízení budov Paliva a elektrická energie, pára a horká voda Realitní služby Služby odpadového hospodářství Úklidové a čistící služby 5. Doprava a ubytování Pomocné služby pro pozemní, vodní a leteckou dopravu Přepravní a jiné logistické služby Ubytovací služby, pohostinství, maloobchod
Zdroj: Zdroj: Návrh komodit určených pro standardizaci a návrh pravidel centrálního nákupu státu, MF