Novela také ze zákona vypouští možnost zavést elektronické dálniční známky místo dosavadních papírových, které se tak budou moci používat i po 1. lednu příštího roku. Vláda uvádí mimo jiné, že to ušetří peníze za zavedení elektronického systému.
Návrh takzvaného vymezení kategorií a tříd dálnic a silnic počítá se zrušením kategorie rychlostní silnice, které laická veřejnost zaměňuje za dálnici a které se nově stanou dálnicemi druhé třídy. Už nyní je na nich maximální povolená rychlost 130 km/h, takže reálný dopad pro řidiče to mít nebude.
Pro motoristy je tak důležitější rozdělení silnic první třídy na dvě kategorie. V úsecích, které jsou směrově oddělené, navrhuje ministerstvo dopravy povolenou rychlost zvýšit o 20 kilometrů v hodině na 110 kilometrů za hodinu. U silnic, kde mezi směrovými pruhy svodidla nebo jiný zádržný systém není, bude ponechána maximální rychlost 90 kilometrů v hodině.
Poslanec ODS Ivan Adamec navrhuje tuto novinku upravit tak, aby bylo možné zvýšit rychlost o 20 km/h i na dálnicích. To by umožnilo jezdit po některých úsecích dálnic jezdit rychlostí až 150 km/h.
Pro zvýšení ochrany komunikací například proti zakládání černých skládek navrhuje ministerstvo dopravy přesunout odpovědnost za správu těchto komunikací z obcí, do jejichž katastru tyto silnice patří, na obce s rozšířenou působností. Malé obce totiž zpravidla nemají dostatek lidí a zkušeností, aby se mohly vypořádat se s případy, kdy lidé tyto komunikace úmyslně znečišťují.
Poslanci vznesli několik pozměňovacích návrhů. Například Daniel Korte (TOP 09 a Starostové) navrhuje upravit text na dodatkové tabulce k dopravním značkám, na nichž je v současné době text \"Mimo dopravní obsluhy\". Korte to označil za jazykový zločin a chce, aby na tabulce byl nově text \"Mimo dopravní obsluhu\", který už je podle něj jazykově v pořádku. Korte už loni kvůli nápisu interpeloval bývalého ministra dopravy Antonína Prachaře.