\"Ministerstvo v materiálu upřesní důvody toho, proč není efektivní rozšiřovat zpoplatnění i na silnice II. a III. tříd,\" uvedl Ťok. Ministerstvo také vyjasní otázku termínu zavedení evropské služby jednotného mýta. \"I přes tato doplnění dál pokračujeme v přípravě technologicky neutrálního řízení na dodavatele výběru mýta po roce 2016,\" dodal Ťok.
Z návrhu, kterým se dnes měli ministři zabývat, zmizela proti původní verzi zmínka o nutnosti pracovat na prodloužení smlouvy s nynějším provozovatelem, společností Kapsch. To kritizovala ČSSD. Smlouva s Kapschem vyprší na konci příštího roku.
Podle ministerstva dopravy ale má harmonogram, který počítá s vypsáním soutěže na jaře 2016 a s podepsáním smlouvy s vítězem v září, řadu rizik. Nepočítá například s tím, že by se někdo z neúspěšných uchazečů odvolal k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a zároveň předpokládá součinnost Kapsche. Od něj bude ministerstvo potřebovat souhlas ke zpřístupnění licencí k mýtnému systému s předstihem, aby bylo možné do připravovaného tendru zahrnout i infrastrukturu, tedy mýtné brány a kamionové palubní jednotky, které současný systém využívá a které patří státu.
Pro případ, že by současný provozovatel se státem nespolupracoval, počítá ministerstvo s vypsáním soutěže, která by vybudovanou infrastrukturu nezohledňovala. Tím by ale byla znehodnocena investice šesti miliard korun, z nichž pět miliard připadá na náklady na vybudování mýtných bran a miliarda na palubní jednotky, uvedlo v materiálu pro jednání kabinetu ministerstvo.
Mýtný systém na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a části silnic první třídy provozuje Kapsch na základě desetiletého kontraktu. Rozsah zpoplatnění navrhuje ministerstvo zachovat i po roce 2017 pouze s možností rozšíření zpoplatnění na tisíc kilometrů nejfrekventovanějších úseků silnic prvních tříd.