Pro řidiče ministerstvo připravilo na internetové stránce dokonceteregistraci.cz, kde si na základě vložení čísla malého technického průkazu mohou ověřit, zdali jejich vozidlo nespadá mezi ta nepřehlášená. Pokud majitel vozu zjistí, že v polopřevodu je, měl by co nejdříve navštívit úřad.
\"Do 30. června po něm nebudeme chtít žádné pokuty. Děláme to proto, abychom evidenci vozidel vyčistili,\" doplnil Ťok. Úřad totiž nemá jasno v tom, kolik vozidel z uvedených 700 tisíc stále fyzicky existuje, podle odhadů jich ale může být zhruba polovina.
Od července už nepřihlášené auto přihlásit nepůjde, vozidlo ztratí technickou způsobilost. Zákon ani vyhlášky podle Ťoka s opravným prostředkem po tomto datu už nepočítají. Už současný stav, kdy nový majitel vozidlo nepřihlásí, platný zákon obchází.
V rozporu se zákonem je ale i majitel, který tímto způsobem nechá vozidlo z databáze zmizet místo toho, aby jej nechal sešrotovat. I v tomto případě bude úřad podle Ťoka postupovat benevolentně, a pokud takovýto majitel vozidlo nepřihlásí, nehodlá jej ministerstvo dopravy postihovat. Takovýto způsob používají například lidé, kteří se zbavili vraku tím, že jej rozebrali a dali do šrotu po jednotlivých částech. Dnes už ale nejsou schopni podat doklad o ekologické likvidaci vozidla, dodal ministr.
Problematikou polopřevodů se zabývá novela zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, která možnost nepřihlášení vozidla od letošního roku omezuje. Odhlášení a přihlášení už nejsou dva samostatné úkony. Nově musí původní i nový majitel na úřad společně, nebo zmocnit toho druhého, či případně třetí stranu.
cfr mal