\"Pro ministra dopravy je to jasný mandát k tomu, aby mohl pokračovat ve výběrovém řízení,\" uvedl Sobotka. Zároveň doufá, že se podaří splnit všechny uvedené termíny a tím zajistit hladký přechod na nového provozovatele vzešlého z výběrového řízení.
Harmonogram, který počítá s vypsáním technologicky neutrální soutěže na jaře roku 2016 a s podepsáním smlouvy s vítězem soutěže v září, má ale řadu rizik. Zaprvé nepočítá s tím, že by se někdo z neúspěšných uchazečů odvolal k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a zároveň předpokládá součinnost Kapsche. Od něj bude ministerstvo potřebovat souhlas ke zpřístupnění licencí k mýtnému systému s předstihem, aby bylo možné do připravovaného tendru zahrnout i stávající mýtnou infrastrukturu, což jsou mýtné brány a kamionové palubní jednotky, které současný systém využívá a které patří státu.
Pro případ, že by současný provozovatel se státem nespolupracoval, počítá ministerstvo s vypsáním soutěže, která by nezohledňovala již vybudovanou infrastrukturu. Tím by ale byla znehodnocena investice ve výši šesti miliard korun, z nichž pět miliard připadá na náklady na vybudování mýtných bran a zbylá miliarda na palubní jednotky, uvedlo v materiálu pro jednání kabinetu ministerstvo.
Kromě obav ze zmařené investice si resort dopravy uvědomuje napjatý časový rozvrh, jehož dodržování neovlivňuje pouze práce úřadu, ale i řada dalších faktorů, jakou jsou například výše uvedená odvolání uchazečů. \"Není vyloučen vznik nezbytnosti podmíněně prodloužit smlouvu o službách se stávajícím provozovatelem mýtného systému, a to až do doby řádného dokončení technologicky neutrálního zadávacího řízení,\" doplnilo ministerstvo.
Přípravy na vypsání výběrového řízení podle Ťoka už začaly, ministerský expertní tým podle něj už na dokumentaci soutěže pracuje. Zároveň dnes ministr oznámil rozšíření dalšího expertního orgánu, takzvaného řídícího výboru, do kterého chce nově přizvat zástupce opozičních parlamentních stran.
Mýtný systém na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a části silnic první třídy provozuje Kapsch na základě desetiletého kontraktu. Tento rozsah zpoplatnění navrhuje ministerstvo zachovat i po roce 2017 pouze s možností rozšíření zpoplatnění na nejfrekventovanější úseky silnic prvních tříd. Rozšíření poplatků i na silnice druhých a třetích tříd by podle ministerstva bylo ekonomicky neefektivní, přičemž náklady na výběr by byly vůči vybrané částce neúnosně vysoké.
cfr mal