\"Při výběru dodavatelů omezuje SŽDC počet možných uchazečů příliš tvrdými kvalifikačními požadavky. Například pro zakázky v předpokládané hodnotě dva až pět milionů korun požadovala, aby dodavatel prokázal objem zakázek provedených v předešlých třech letech v hodnotě 50 milionů,\" uvedla Málková. Zadávacích řízení se tak většinou zúčastnili jen tři až čtyři uchazeči.
V registru veřejných zakázek bylo podle NKÚ evidováno za dané období dohromady 1304 zakázek SŽDC za 9,3 miliardy korun, na kterých se podílelo 223 dodavatelů. Více než 56 procent zakázek si ale rozdělilo jen sedm firem, tedy pouhá tři procenta ze všech dodavatelů. I hodnota zakázek, které těchto sedm dodavatelů získalo, byla vysoká - činila 49 procent celkové hodnoty všech tendrů, tedy 4,6 miliardy.
Kontroloři vytkli železničářům i nedostatky v oceňování údržby a plánování oprav. \"SŽDC používala pro oceňování údržby a oprav katalog cen, který neobsahuje objektivní informace. Mezi cenami v katalogu a nabídkovými cenami dodavatelů jsou u stejných prací neúměrně velké - někdy i stoprocentní - rozdíly. Vinou těchto chyb pak v některých případech nevyhrál zakázku dodavatel s nejvýhodnější nabídkou,\" sdělila mluvčí NKÚ. Projekty pak podle úřadu prodražuje také mnohaleté odkládání oprav kvůli nedostatku peněz.
Problém je podle kontrolního úřadu v tom, že SŽDC nemusí u podlimitních tendrů postupovat podle zákona o veřejných zakázkách. Právě u podlimitních zakázek objevili kontroloři řadu nedostatků - od nerovného zacházení s uchazeči přes nestandardní průběh zadávacího řízení až po neopodstatněné vyloučení uchazeče. \"Podle NKÚ není důvod, aby se na SŽDC tato výjimka ze zákona vztahovala,\" doplnila Málková.