Němečtí strojvůdci vyhlásili dvoudenní stávku v osobní dopravě

20.04.2015 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Berlín 20. dubna (zpravodaj ČTK) - Němečtí strojvůdci vyhlásili na středu a čtvrtek stávku v osobní dopravě. Už v úterý odpoledne začnou stávkovat i strojvůdci nákladních vlaků. Dnes o tom informoval Odborový svaz strojvůdců (GDL), který se dlouhodobě pře s vedením železničního dopravce Deutsche Bahn (DB) o pracovní podmínky, mimo jiné o výši mezd. Zatím není jasné, zda a případně jak protestní akce ovlivní i dopravu na tratích do ČR.

Stávka v osobní dopravě začne ve středu v 02:00 SELČ a potrvá do čtvrtečních 21:00 SELČ. Strojvůdci nákladních vlaků zastaví práci v úterý v 15:00 SELČ a jejich protestní akce skončí v pátek v 09:00 SELČ.

\"I po 16 kolech vyjednávání stále chybí výsledky v hlavních tématech,\" zdůvodnil vyhlášení stávky v tiskovém prohlášení svaz GDL. \"Vlakový personál nutně potřebuje snížení zátěže. Vyřešena není ani otázka zvýšení mezd,\" uvedly odbory.

Odborový svaz se pře s vedením DB od loňského léta. Odbory požadují zvýšení mezd o pět procent a zkrácení pracovní doby z 39 na 38 hodin týdně, zároveň chtějí smluvně stanovit maximální počet odsloužených přesčasů. Svaz GDL navíc žádá, aby při jednání s DB zastupoval kromě strojvůdců i další profesní skupiny, především průvodčí, zaměstnance jídelních vozů a posunovače. Ty dosud zastupují konkurenční odbory EVG.

Vedení DB zatím nesdělilo, jakým způsobem stávka ovlivní dopravu v Německu. Při předchozích šesti protestních akcích, které svaz GDL loni uspořádal, vyjela zhruba třetina plánovaných spojů. Loňské stávky také ovlivnily dopravu do Česka, především na trati z Berlína do Prahy.

Německá veřejnost zpočátku měla pro stávky strojvůdců pochopení, nyní ale roste nespokojenost s neústupností svazu GDL. Nedávný průzkum společnosti YouGov ukázal, že 64 procent Němců s postupem odborů nesouhlasí. Stejný podíl má obavy, že protestní akce strojvůdců mohou z dlouhodobého pohledu negativně ovlivnit výkon německé ekonomiky.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK