Stávka německých strojvůdců prý znamená stamilionové škody

21.04.2015 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Berlín 21. dubna (zpravodaj ČTK) - Stávka německých strojvůdců, která dnes v 15:00 SELČ začíná v nákladní dopravě a od středečních 02:00 SELČ se rozšiřuje i na osobní přepravu, způsobí německé ekonomice škody až 100 milionů eur (2,75 miliardy Kč) denně. Dnes před tím varoval Svaz německého průmyslu (BDI). Železniční dopravce Deutsche Bahn (DB) připravuje náhradní jízdní řád pro osobní vlaky, zveřejnit by ho měl dnes odpoledne. Podle Českých drah se stávka prakticky neprojeví na železničním provozu v Česku.

Stávka v osobní dopravě potrvá do čtvrtečních 21:00 SELČ, v nákladní dopravě do pátečních 09:00 SELČ. Odborový svaz strojvůdců (GDL) protestní akci vyhlásil kvůli sporu s vedením DB o pracovní podmínky.

Podle BDI způsobí stávka škody zejména v ocelářství, v chemickém a v automobilovém průmyslu, které potřebují zajistit pravidelný odvoz hotových výrobků, aby nemusely zastavit produkci. Železnici přitom nemůže nahradit silniční ani lodní doprava. Průmyslový svaz proto v tiskovém prohlášení varuje před výpadky výroby, které mohou způsobit škodu \"od jednotek milionů až po 100 milionů eur denně\".

Německá veřejnost se obává především výpadků osobních vlaků na dálkových i regionálních tratích i na hojně využívané městské železnici. Při loňských stávkách strojvůdců vypravovaly DB jen zhruba třetinu plánovaných spojů.

Na českém území by se stávka německých strojvůdců projevit neměla. Podle Českých drah však není vyloučeno, že se cestujícím z Prahy do Berlína a Hamburku zkomplikuje cesta z Drážďan dál na sever. Bez komplikací naopak na německém území pojedou vlaky zajišťované jiným provozovatelem než Německými drahami. Jde například o spojení z Prahy do Mnichova přes Plzeň a Řezno, které zajišťuje společnost Alex, nebo o regionální vlaky z Chebu do Marktredwitzu a Plavna (Plauen) provozované v kooperaci se společností Oberpfalzbahn.

Svaz GDL se pře s vedením DB od loňského léta a loni na podzim uspořádal už šest stávek. Odbory požadují zvýšení mezd o pět procent a zkrácení pracovní doby z 39 na 38 hodin týdně, zároveň chtějí smluvně stanovit maximální počet odsloužených přesčasů. Svaz GDL navíc žádá, aby při jednání s DB zastupoval kromě strojvůdců i další profesní skupiny, především průvodčí, zaměstnance jídelních vozů a posunovače. Ty dosud zastupují konkurenční odbory EVG.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK