Zvýšení povolené rychlosti na některých úsecích dálnic až na 150 km/h obsahuje schválený pozměňovací návrh poslance ODS Ivana Adamce. \"Neznamená to automatické zvýšení, je to pouze možnost,\" zdůraznil Adamec. Zvýšení rychlosti by bylo podle něj možné povolit pouze za dobrého počasí a nízké intenzity dopravy a signalizovat ho budou elektronické značky. Týkat se bude především nově vybudovaných úseků dálnic s nízkou dopravní zátěží, odpovídajícím povrchem a dostatečným rozhledem.
Zvýšení rychlosti by vždy muselo povolit ministerstvo dopravy, které se ale k návrhu stavělo odmítavě. Ministr Dan Ťok upozorňoval například na to, dálnice jsou projektovány na rychlost 130 ilometrů v hodině nebo že by bylo nutné prodloužit připojovací pruhy.
Jako příklad vhodných úseků uvedl Adamec dálnici D1 mezi Lipníkem nad Bečvou a Ostravou nebo mezi Vyškovem a Kroměříží. Dalším takovým úsekem by mohla být D11 mezi Poděbrady a Hradcem Králové nebo část D3.
Návrh takzvaného vymezení kategorií a tříd dálnic a silnic počítá se zrušením kategorie rychlostní silnice, které laická veřejnost zaměňuje za dálnici a které se nově stanou dálnicemi druhé třídy. Už nyní je na nich maximální povolená rychlost 130 km/h, takže reálný dopad pro řidiče to mít nebude.
Pro motoristy je tak důležitější rozdělení silnic první třídy na dvě kategorie. V úsecích, které jsou směrově oddělené, by zákon umožnil povolenou rychlost zvýšit o 20 kilometrů v hodině na 110 kilometrů za hodinu. Povoloval by to kraj. U silnic, kde mezi směrovými pruhy svodidla nebo jiný zádržný systém není, bude ponechána maximální rychlost 90 kilometrů v hodině.
Předloha má také pomoci zlepšit ochranu silnic a usnadnit obcím nakládání s odtaženými vozidly, ke kterým se majitelé nehlásí. Nově by obce mohly prodávat odtažená vozidla, o která se v šestiměsíční lhůtě po oznámení o odtahu jejich majitelé nepřihlásí.
Novela také ze zákona vypouští možnost zavést elektronické dálniční známky místo dosavadních papírových, které se tak budou moci používat i po 1. lednu příštího roku. Vláda uvádí mimo jiné, že to ušetří peníze za zavedení elektronického systému.
Poslanci také schválili návrh Daniela Korteho (TOP 09 a Starostové), který upravuje text na některých dodatkových tabulkách. V současné době na něm stojí \"Mimo dopravní obsluhy\". Korte tvrdí, že je to gramaticky špatně. Místo toho má být nově na tabulkách napsáno \"Mimo dopravní obsluhu\". Nejdéle pět let ale bude možné používat tabulky se starým textem.