Svaz GDL požaduje zvýšení platů strojvůdců o pět procent, zkrácení pracovní doby z 39 na 38 hodin týdně a omezení přesčasů. Odborový svaz GDL zároveň chce posílit svůj vliv v DB, když chce zastupovat kromě strojvůdců i průvodčí či personál jídelních vozů, které dosud zastupoval konkurenční a početnější svaz EVG. Právě spor o význam jednotlivých odborů je příčinou současné stávky.
\"DB stále trvají na tom, aby platily shodné tarifní smlouvy, a tím chtějí donutit GDL, aby se podřídil svazu EVG,\" uvedli strojvůdci v tiskovém prohlášení. \"DB tím dokazují, že jednání nemají za cíl dosáhnout výsledku. Mnohem víc jde o jejich protahování, dokud nevstoupí v platnost nový zákon o činnosti odborů,\" uvedl svaz GDL.
Zákon začne platit na začátku července a jeho cílem je omezit vliv malých odborových svazů, které mohou zablokovat chod celého podniku. Podle zákona bude v případě sporu mezi jednotlivými odborovými organizacemi ve firmě automaticky platit kolektivní smlouva té organizace, která má víc členů.
DB v minulosti obvinění ze zdržovací taktiky odmítaly. Dopravce ale opakovaně trval na tom, že zaměstnanci vykonávající stejnou práci musejí dostávat stejné odměny nezávisle na tom, v jakých odborech se sdružují.
Němečtí strojvůdci stávkovali naposledy na konci dubna, loni kvůli vleklému sporu s vedením DB uspořádal svaz GDL šest stávek. DB v době stávek zajišťoval zhruba třetinu spojů na dálkových tratích. Protesty zpravidla ovlivnily i spojení mezi Prahou a Berlínem, naopak vlaky z Prahy do Mnichova jezdily podle pravidelných jízdních řádů.