\"Stávka strojvůdců vážně zasáhne cestující, ale také společnost Deutsche Bahn a německé hospodářství jako celek. Všichni zúčastnění si musí položit otázku, zda jsou stávkou způsobené škody úměrné tomu, o co se strany přou,\" řekl německý vicekancléř a ministr hospodářství Sigmar Gabriel. \"Místo ochromování Německa potřebujeme vyjednávání,\" apeloval na strojvůdce a vedení DB.
\"Odborový svaz strojvůdců (GDL) představuje hrozbu pro německou hospodářskou stabilitu,\" řekl místopředseda poslaneckého klubu Křesťanskodemokratické unie (CDU) Michael Fuchs. \"Mocenské hry tohoto odborového svazu jsou neúnosné,\" řekl politik zastupující stranu německé kancléřky Angely Merkelové.
Svaz GDL se dlouhodobě pře s vedením DB o pracovní podmínky strojvůdců. Požaduje zvýšení mezd o pět procent, zkrácení pracovní doby z 39 na 38 hodin a omezení přesčasů. Dopravce odborům minulý týden nabídl zvýšení mezd o 4,7 procenta a vyplacení jednorázové prémie 1000 eur (27.400 Kč), svaz GDL to však odmítl.
Důvodem současné stávky je především spor o postavení svazu GDL v rámci DB. Odborový svaz chce v rámci společnosti zastupovat kromě strojvůdců i průvodčí a personál jídelních vozů. Za ně dosud vyjednávaly konkurenční a početnější odbory EVG. Vedení DB nechce do sporu mezi jednotlivými odborovými organizacemi zasahovat, trvá však na tom, že zaměstnanci vykonávající stejnou práci musí dostávat stejnou odměnu bez ohledu na to, v jakých odborech se sdružují.
Svaz GDL se navíc obává, že jeho vliv oslabí nový zákon o fungování odborů, který začne platit od července. Podle něj bude v případě sporu mezi jednotlivými odborovými organizacemi ve firmě automaticky platit kolektivní smlouva té organizace, která má víc členů. Cílem normy je omezit vliv malých odborových svazů, které mohou zablokovat chod celého podniku. Německá vláda zákon přijala i kvůli loňské vlně stávek na železnici.
Loni strojvůdci uspořádali šest stávek, ve druhé polovině dubna další protestní akci. V době stávek zpravidla jezdila třetina vlaků na dálkových trasách. Protesty zpravidla ovlivnily i spojení mezi Prahou a Berlínem, naopak vlaky z Prahy do Mnichova jezdily podle pravidelných jízdních řádů.