Jednání s Vestagerovou by mělo pomoci celému procesu, který už trvá moc dlouho, uvedl Ťok. Podle ministerstva převod majetku představuje dokončení transformace Českých drah a zároveň umožní rekonstrukci nádražních budov. Problémem je i otázka ceny, za kterou by měla SŽDC budovy odkoupit. Odhady se pohybují od čtyř miliard korun, ČD původně hodnotu majetku vyčíslily na dvojnásobek.
S evropskou komisí už ministerstvo dopravy jednalo opakovaně, dnes ale poprvé se tímto problémem bude zabývat ministr, uvedl mluvčí úřadu Tomáš Neřold. Výsledek může být prakticky hotový návrh odpovědi, nebo i žádost o doplnění dalších informací.
Správa železnic už dříve uvedla, že do opravy nádraží hodlá v prvním kole investovat 8,2 miliardy korun a opravit tak 200 nejvytíženějších nádraží v zemi. Tato nádraží měla být opravená do tří let poté, co budou převedeny do majetku SŽDC.
Celkem má SŽDC od Českých drah získat 1600 objektů, z nichž zhruba 1000 připadá na nádražní budovy. V utěšeném stavu je ale necelá polovina z nich a zbytek si vyžádá rozsáhlejší rekonstrukci. Zhruba 40 objektů, například nádraží v Plzni, Sokolově, Bílině, v Berouně a ve Strakonicích, patří mezi nejvíce zdevastovaná nádraží. Na jejich stavu se podepsala zdlouhavá jednání o tom, kdo má v Česku nádraží vlastnit. ČD proto dlouhodobě do oprav investovaly nezbytné minimum, i tak jde ale o stovky milionů korun ročně.
Mezi největší kritiky převodu nádraží patří brněnský podnikatel a majitel Student Agency Radim Jančura. Požaduje, aby stát nádražní budovy převedl z ČD na správu železnic bezúplatně, nebo aby ČD od ostatních železničních společností za použití stanic vybíraly poplatek. S tím ale počítá i varianta převodu stanic na SŽDC, která by pak tyto peníze vybírala od ČD i od konkurence.