Začala rekordně dlouhá stávka na německé železnici

04.05.2015 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Berlín 4. května (ČTK) - Začala stávka strojvůdců nákladních vlaků na německé železnici. Protest, k němuž se v noci připojí i strojvůdci osobních vlaků, má trvat do nedělních 9:00 SELČ. Má jít o nejdelší stávku v dějinách Deutsche Bahn (DB). Provoz na trati mezi Prahou a Berlínem bude zajištěn pouze do Drážďan.

Strojvůdci nákladních vlaků práci zastavili v 15:00 SELČ. Stávku, kterou vyhlásil odborový svaz strojvůdců (GdL), odsoudili mnozí němečtí politici, podle nichž protest způsobuje nepřiměřené škody německé ekonomice. Nepříjemně stávka dolehne i na běžné občany. V osobní dopravě protest začne v úterý v 02:00 SELČ a potrvá do neděle.

Podle agentury DPA však vyjede zhruba třetina dálkových spojů. DB zavádí náhradní jízdní řády, platné zatím pro úterý a středu.

Stávka prakticky neomezí dopravu na hraničních přechodech mezi Českou republikou a Německem. Bude zajištěn také provoz vlaků na přechodu Děčín/Bad Schandau v úseku Praha - Drážďany. Pro další cestu z Drážďan do německého vnitrozemí už ale cestující musí postupovat podle instrukcí DB. Cestující také mohou jízdenky vrátit.

Spoje linky U28 Děčín - Bad Schandau - Sebnitz - Rumburk zajišťované Českými drahami pojedou bez omezení. Stávkou nebudou dotčeny ani osobní vlaky linky Marktredwitz - Cheb nebo provoz vlaků EC/Ex z Prahy do Mnichova. Naopak spěšné vlaky z Chebu do Norimberka budou zrušeny bez náhrady.

Svaz GDL se dlouhodobě pře s vedením DB o pracovní podmínky strojvůdců. Požaduje zvýšení mezd o pět procent, zkrácení pracovní doby z 39 na 38 hodin a omezení přesčasů. Dopravce odborům minulý týden nabídl zvýšení mezd o 4,7 procenta a vyplacení jednorázové prémie 1000 eur (27.400 Kč), svaz GDL to však odmítl.

Důvodem současné stávky je také spor o postavení svazu GDL v rámci DB. Odborový svaz chce v rámci společnosti zastupovat kromě strojvůdců i průvodčí a personál jídelních vozů. Za ně dosud vyjednávaly konkurenční a početnější odbory EVG.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK