Evropská komise představila novou strategii pro digitální trh

06.05.2015 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Brusel 6. května (zpravodaj ČTK) - Evropská komise chce ještě letos prověřit roli vyhledávačů nebo sociálních sítí na evropském digitálním trhu. Zajímat ji tak bude možná nedostatečná transparentnost výsledků vyhledávání či cenové politiky internetových gigantů jako je Google, Facebook a další. Tato analýza je jedním ze 16 dnes oznámených kroků Evropské komise, které mají napomoci vzniku jednotného digitálního trhu v EU, propojit tak kontinent a podpořit jeho konkurenceschopnost ve 21. století.

Prověrka \"on-line platforem\", tedy právě vyhledávačů, sociálních médií, obchodů s aplikacemi a podobně má také zjistit, jak tyto služby pracují s daty, která jim lidé poskytují. Prověřeny mají být i vztahy mezi nimi navzájem, vztahy s dodavateli či prosazování vlastních služeb na úkor konkurence nad rámec pravidel hospodářské soutěže.

Komise už v dubnu začala prověřovat právě firmu Google, a to kvůli jejímu možnému zneužívání dominantního postavení na trhu. Google podle komise ve výsledcích internetového vyhledávání systematicky zvýhodňoval vlastní produkt umožňující srovnávání nákupních nabídek. Google obvinění odmítl.

Evropská strategie pro digitální trh je ale výrazně širší než jen prověřování obchodních praktik velkých internetových hráčů. Komise také slibuje přezkoumat a změnit stávající audiovizuální mediální rámec tak, aby podle ní odpovídal 21. století. Chce zjistit, jak případně stávající pravidla, tedy směrnici o audiovizuálních službách, přizpůsobit nové situaci.

Dalším tématem je snaha co nejlépe bojovat s nedovoleným obsahem na internetu. Komise se chce také zabývat otázkou posílení bezpečnosti ochrany osobních dat a navrhne firmám partnerství v kybernetické bezpečnosti.

Přístup spotřebitelů i firem na evropský trh by měla zlepšit nová pravidla umožňující snazší přeshraniční internetové nákupy zboží i služeb, komise už dnes začala v této oblasti zjišťovat přesnou situaci. Sjednotit by se tak měla pravidla ochrany spotřebitele při on-line nákupech, pravidla by měla být rychleji prosaditelná.

Spolu s \"účinnějším a cenově přijatelnějším doručováním zásilek\", což je další z bodů strategie, by se mělo zlepšit přeshraniční využívání nabídky internetových služeb v jiných členských zemích EU. Souvisejícím bodem by měl být konec bezdůvodného zeměpisného blokování známého jako \"geoblocking\", kdy prodejci uživatelům internetu z jiných zemí brání v přístupu na stránky či je přesměrují na stránky zpět do jejich země, třeba s vyššími cenami.

Podstatnou součástí záměru je také \"modernější, evropštější autorské právo\". Ještě do konce roku chce komise předložit legislativní návrhy, jejichž cílem bude sblížení systémů autorských práv, a tedy širší internetový přístup k dílům v celé EU.

Komise má také v plánu přepracovat evropská telekomunikační pravidla. To zahrnuje účinnější koordinaci spektra, společná kritéria pro jeho přidělování v jednotlivých zemích, lepší podmínky pro investice do vysokorychlostního širokopásmového připojení i rovná pravidla pro tradiční i nové účastníky trhu.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK