Hypoteční banka v novém

31.01.2005 | , Finance.cz
INTERVIEW


perex-img Zdroj: Finance.cz

Nově se od letošního roku setkáváme s Hypoteční bankou. S generálním ředitelem Janem Sadilem jsme si povídali nejen o image společnosti. Jaké další změny připravili pro klienty?

Od nového roku používá Českomoravská hypoteční banka nový název Hypoteční banka. Co bylo hlavní příčinou této změny?
Důvodů je několik. Dlouhý název Českomoravská hypoteční banka byl obtížně zapamatovatelný, špatně čitelný, pobočková síť nepůsobila jednotně. Bance zkrátka chyběla jasně čitelná tvář. Kromě toho se trh neustále vyvíjí, vyvíjejí se naši klienti a jejich vkus, ale i to, jak chceme být vnímání. Proto jsme se rozhodli pro změnu značky. Cílem je posílit vnímání banky veřejností a ještě více podpořit její silnou pozici na trhu. S novou značkou je spojena i úprava strategie banky.

Jak budou změny probíhat?
Především bych chtěl zdůraznit, že vytváření dobrého jména na trhu je kontinuální a nikdy nekončící proces. Pokud se ptáte na technickou stránku celého procesu, pak s novým názvem a logem jsme začali pracovat od 1. ledna. Výměna tiskovin včetně propagačních materiálů, označení poboček a vozidel bude probíhat postupně během prvního pololetí.  Od července by banka již měla být kompletně v novém kabátě. A ruku v ruce s tím půjde i nová koncepce našeho přístupu ke klientům, zejména změny ve stylu komunikace a v portfoliu produktů a služeb.

Jak se změna dotkne stávajících klientů. Co nového klientům nabídnete?
Našich současných 37 000 klientů se tato změna fakticky nijak nedotkne. Veškeré právní vztahy (smluvní dokumenty, čísla účtů, podmínky hypoték atd.) totiž platí i nadále. Hypoteční banka je značka Českomoravské hypoteční banky, a.s., obchodní název i právní subjektivita banky tudíž zůstává stejná.
Co se týče nových klientů, během prvního čtvrtletí jim nabídneme zcela novou koncepci poskytování hypoték. Využijeme naší specializace a přineseme lidem co nejdostupnější a nejjednodušší hypotéky. Souběžně s tím chceme ještě více posílit vstřícný a individuální přístup ke klientům. Naším cílem je být bankou nového typu – expertem na financování bydlení s veselou a přátelskou tváří, která se projevuje nejen v logu, ale především v chování celého našeho týmu ke klientům.

Jakým způsobem se snažíte o změnu zavedeného názvu společnosti v povědomí lidí? Připravujete agresivnější reklamní kampaň?
Především se snažíme předejít dojmu, že Hypoteční banka je zcela novým subjektem na našem hypotečním trhu. Všichni klienti od nás obdrželi informace o probíhajících změnách. Přesto, že se jich, jak už jsem řekl, změna fakticky nedotýká, jsou pro nás velmi významní, neboť povědomí o bance se buduje i prostřednictvím sdělení „od úst k ústům“. Imageová kampaň, která bude zdůrazňovat návaznost Hypoteční banky na první specializovanou hypoteční banku u nás, bude zahájena v únoru letošního roku a zahrne televizní i tiskovou inzerci, venkovní nosiče a internet. Na ní pak bude navazovat produktová kampaň. Rozsah reklamních kampaní bude ve srovnání s loňským rokem výrazně větší.

Máte i nové, přehlednější internetové stránky. Jsou postaveny na jiném základě. Proč jste předělali jejich koncepci?
Koncepce webu www.hypotecnibanka.cz odpovídá naší nové strategii. Na místo prodeje produktů se chceme soustředit na podstatu věci, tedy nabídnout konkrétní řešení otázek spojených s financováním bydlení - hypotéku na míru podle individuálních možností a potřeb zákazníků. Chtěli jsme, aby stránky splňovaly dvě základní kritéria: jednoduché vyhledávání a pomoc s rychlým vyřízením úvěru. Zájemce o hypotéku se nemusí zdržovat hledáním potřebných informací. Hned na home page si zvolí jednu ze čtyř nejdůležitějších stránek podle toho, zda chce koupit nemovitost, stavět nebo rekonstruovat, refinancovat úvěr či získat peníze na cokoliv. Důraz jsme samozřejmě kladli na hypoteční kalkulačku, aby si každý mohl porovnat, jaký úvěr a podmínky splácení mu nejvíce vyhovují. Mnozí jistě ocení on-line bezplatné a rychlé potvrzení bonity. 

Úrokové sazby hypotečních úvěrů jsou již delší dobu na svém historickém minimu. Zaznamenali jste v tomto období zvýšený zájem o financování bydlení prostřednictvím hypotečních úvěrů?
Zájem o hypotéky roste každým rokem. Je to dáno především skutečností, že lidé chtějí více bydlet ve vlastním. Samozřejmě, že díky nízkým sazbám se úvěry staly dostupnějšími. Letos ale může dojít k mírnému zvýšení úroků, ale přesto neočekávám, že by zájem o hypotéky byl nějak výrazně nižší než vloni.

Jaký další vývoj úrokových sazeb předpokládáte? O jaké fixace úrokových sazeb je největší zájem? Doporučujete svým klientům fixace na delší časové období?
Spekuluje se o tom, že úrokové sazby vyhlašované ČNB pravděpodobně v průběhu roku mírně vzrostou. To návazně může ovlivnit i dlouhodobé úrokové sazby u hypoték, ale skutečně těžko předvídat. Již jsme však zažili situaci, kdy hypoteční banky i přes zvýšení sazeb ČNB úroky naopak snižovaly. Důvodem je silné konkurenční prostředí na hypotečním trhu.
Přesto se domnívám, že je výhodné fixovat si hypoteční úroky na delší dobu, alespoň na tři a více let, což také našim klientům doporučujeme. Pětileté a v poslední době především tříleté fixy jsou všeobecně nejoblíbenější, rozhoduje se pro ně většina klientů.

Jak byste ohodnotil návrh na zrušení podpor hypoték pro mladé do 36 let na nákup starší nemovitosti? Jsou tyto podpory často využívány?
Každá finanční pomoc, zejména týká-li se podpory vlastního bydlení pro mladé lidi, je užitečná a dobrá věc. Vloni si lidé pořídili 7243 bytů s přiznanou státní finanční podporou. Podpora hypotečních úvěrů formou úrokové dotace je podle mého názoru efektivnější než například nově zavedený nízkoúročený úvěr od Státního fondu rozvoje bydlení (SFRB). Jsme specializovaná banka, a proto samozřejmě reagujeme na nové podmínky na trhu. Nabízíme tzv. Hypotéku pro mladé, která je kombinací úvěru od SFRB s hypotečním úvěrem. Výhodou je především rychlé vyřízení hypotéky, protože klient nemusí čekat na přidělení úvěru od SFRB a teprve potom žádat o hypotéku.

Připravujete v letošním roce další novinky, hlavně v produktové oblasti?
Připravujeme novinky, které chceme představit během prvního čtvrtletí.

V čem si myslíte, že je Hypoteční banka výjimečná? Proč by si klient měl vybrat právě vaši finanční instituci?
Hypoteční banka je především výjimečná v tom, že se na poskytování hypotečních úvěrů specializuje. Hypotéka vlastně není nic jiného než určitý druh zboží, a chcete-li mít na výběr či máte speciální přání, musíte navštívit specializovanou prodejnu. Díky nejširší nabídce hypotečních úvěrů a s nimi spojených služeb klientovi „střihneme“ hypotéku přesně na míru. Naše produkty lze v kombinaci s celou řadou služeb přesně přizpůsobit tomu, co od úvěru na bydlení klienti očekávají. Přitom neklademe klientům další podmínky. Například nemusí mít vedený běžný účet u Hypoteční banky, který by sloužil k platebnímu styku, nemusí sjednávat životní pojištění, nemusí předem platit poplatek za zpracování úvěru, aniž by bylo zřejmé, že hypotéka bude schválena…

Děkuji Vám za rozhovor
Nadja Fehimovič, Finance.cz

 

Jan Sadil (*1969) je absolventem ČVUT, fakulty stavební, obor vodní stavby a vodní hospodářství. Po ukončení vysokoškolského studia v roce 1994 absolvoval postgraduální studium technického znalectví v oboru stavebnictví a ekonomiky na ÚSI při VÚT v Brně a dvousemestrální kurz peněžní ekonomie a bankovnictví na VŠE v Praze. V roce 2004 dokončil Národní certifikační program studií Corporate Governance. Profesní dráhu Jan Sadil zahájil v oblasti oceňování nemovitostí. Od roku 1995 pracoval v Komerční bance, naposledy na pozici ředitele odboru úvěrů pro občany. V Hypoteční bance působí od roku 2001, kdy byl jmenován členem představenstva a náměstkem generálního ředitele pro věci obchodní. Od 17. prosince 2003 je předsedou představenstva a generálním ředitelem společnosti. Jan Sadil je rovněž členem dozorčího výboru České bankovní asociace a členem správní rady Asociace pro rozvoj trhu nemovitostí. Ve svém volném čase se jako bývalý vrcholový sportovec a reprezentant ČR v kanoistice věnuje především lyžování, cyklistice, běhu a vodnímu slalomu.

Autor článku

Nadja Fehimovič  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: INTERVIEW