V únoru, po vypršení platnosti staré kolektivní smlouvy, vedení společnosti prosadilo razantní snížení platů pilotům i letuškám o desítky procent. S aktuálním návrhem se nyní seznamuje vedení společnosti i zástupci zaměstnanců. Před tím, než se firma k návrhu vyjádří, musí novou podobu kolektivní smlouvy projednat dozorčí rada, uvedl mluvčí ČSA Daniel Šabík. Do té doby nebude dopravce parametry návrhu komentovat.
Podle zjištění ČTK by dohoda měla například pilotům létajícím na letounech Airbus zmenšit snížení platů z až 25 procent, které požaduje vedení, na zhruba polovinu. Pilotům vrtulových letounů ATR, kterým významně klesaly platy i v předchozích letech, by měly zůstat na zhruba stejné výši jako v předchozím roce.
Navržený kompromis chtějí odbory předložit k definitivnímu rozhodnutí svým členským základnám. Proti snižování platů se ostře postavili zejména zástupci letušek a stevardů, kterým platy podle nového mzdového řádu klesly až o 40 procent. Pokud se k dohodě nepodaří dospět ani s pomocí zprostředkovatele, jsou odbory podle dřívějšího vyjádření ochotny přistoupit ke stávce.
Na osobě Hůrky coby zprostředkovatele se zástupci zaměstnanců dohodli s vedením Českých aerolinií v únoru. Hůrka je expert na pracovní právo z pražské právnické fakulty.
ČSA prodělaly v roce 2013 téměř miliardu korun. Stát v dopravci drží už jen necelých 20 procent akcií, většinu mají korejská společnost Korean Air (44 procent) a soukromá letecká společnost Travel Service (34 procent). Zbylých 2,26 procenta drží Česká pojišťovna.