\"Minulý týden jsme předávali staveniště zhotoviteli (firma Bögl a Krýsl),\" uvedl. Podle Kuťáka by se mohlo letos prostavět asi 80 milionů korun. Začne se zemními pracemi, silničním tělesem a základy pro mosty. \"Budeme dělat vše pro to, aby byla silnice hotová co nejrychleji,\" řekl Kuťák. Optimistický termín je červenec 2016.
Start stavby, která má být podpořena až z 80 procent dotací EU, se zpozdil o šest let, dvakrát muselo ŘSD prodlužovat stavební povolení. Důvodem byl nejprve nedostatek peněz a poté odvolávání stavebních firem. Z 12 uchazečů investor vyloučil kvůli mimořádně nízké nabídkové ceně první dva, kteří byli na 50 a 55 procentech ceny, kterou projektanti spočítali na 275 milionů Kč. Jeden z nich se odvolal k antimonopolnímu úřadu (ÚOHS). Nakonec ale nezaplatil kauci a úřad jeho námitku nešetřil. \"V minulých dnech jsme dostali od ÚOHS dopis, že kvůli tomu přerušili šetření a okamžitě jsme stavbu zahájili,\" řekl Kuťák. Vítězný Bögl a Krýsl podal třetí nejnižší cenovou nabídku s 59,5 procenta projektované ceny.
Současný průtah je nejproblémovější na silnici I/26 od hranic do Plzně. \"Doprava je strašná, nedá se přejít přes hlavní silnici, která nám vlastně půlí náměstí, kde by mělo být centrum života města. Všichni už se těšíme na to, až přes nás nebude jezdit kamionová doprava,\" řekl starosta Staňkova Alexandr Horák. Podle něj obchvat potřebují všechna města, která jsou na trase I/26. \"Nicméně Staňkov je úzký na průjezd, je tam třeba jen čtyřiceticentimetrový chodníček pro průchod lidí,\" řekl.
Podle hejtmanova náměstka Jaroslava Bauera (ČSSD) je na silnici I/26 vysoký podíl těžké nákladní dopravy. \"Za čtyři roky tam stoupla doprava o 35 procent,\" řekl. Podle zástupce velitele policie z Domažlicka Radka Houšky je problematická celá I/26. Počet kamionů roste kvůli zvyšování obchodní výměny s Bavorskem. \"Jde o velmi přetíženou silnici, které se říká silnice smrti,\" uvedl hejtman Václav Šlajs (ČSSD).