Kolektivní vyjednávání v ČSA trvá od loňského podzimu. V únoru, po vypršení platnosti staré kolektivní smlouvy, vedení společnosti prosadilo razantní snížení platů pilotům i letuškám o desítky procent. Nový návrh má podle Hůrky pilotům i letuškám plat proti této změně zvýšit o několik tisíc korun prostřednictvím zvýšení sazby za odlétané hodiny.
Přestože se tento návrh jeví pro vedení odborové organizace posádek letadel jako přijatelný, musí o něm rozhodnout samotní zaměstnanci, řekla ČTK Posová. Zároveň podle ní nemá smysl podmínky kolektivní smlouvy detailně představovat v situaci, kdy není jisté, zda na návrh přistoupí i vedení firmy. V pondělí jej probírala dozorčí rada dopravce, žádné oficiální vyjádření ale zástupci zaměstnanců od firmy nemají.
Na osobě Hůrky coby zprostředkovatele se zástupci zaměstnanců dohodli s vedením Českých aerolinií v únoru. Hůrka je expert na pracovní právo z pražské právnické fakulty.
Pokud se obě strany sporu neshodnou na návrhu zprostředkovatele a nebudou schopni nadále o uzavření smlouvy jednat, existuje ještě možnost obrátit se na rozhodce, který podobu kolektivní smlouvy nařídí. Tato možnost se ale v Česku podle Hůrky využívá jen velice zřídka. Rozhodce si strany mohou po dohodě samy vybrat. Pokud se nedohodnou, určí ho na návrh kterékoli ze smluvních stran ministerstvo práce a sociálních věcí.
ČSA prodělaly v roce 2013 téměř miliardu korun. Stát v dopravci drží necelých 20 procent akcií, většinu mají korejská společnost Korean Air (44 procent) a soukromá letecká společnost Travel Service (34 procent). Zbylých 2,26 procenta drží Česká pojišťovna.