Výrobce lokomotiv se snažil získat povolení pro 109E v Německu několik let. \"Zejména německý drážní úřad EBA je v procesu schvalování naprosto nekompromisní a často v technickém posuzování jde až do nejmenších detailů,\" uvedl hlavní inženýr Škody pro kolejová vozidla Petr Špalek.
Několikaleté zpoždění ale nabral projekt lokomotiv Zátopek podle serveru E15.cz už při vývoji. České dráhy měly dostat 20 lokomotiv 109E za 2,4 miliardy v roce 2009, první stroje ale nakonec Škoda dodala až v roce 2013. Podle Škody vzniklo zpoždění kvůli změnám evropských železničních norem TSI, což firma považuje za zásah vyšší moci, píše E15.cz. Dráhy ale s výkladem Škody nesouhlasí a stěžují si i na údajné vady dodaných strojů, takže podle serveru požadují miliardové odškodné.
Lokomotiva je podle Škody výjimečná tím, že je schopna provozu na různých systémech napájení v evropských zemích. Provozovatelé lokomotiv tedy nemusí při přejezdech do regionu s odlišným systémem \"přepřahat\".