Ve Staňkově na Domažlicku začali stavět dlouho očekávaný obchvat

28.05.2015 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Staňkov (Domažlicko) 28. května (ČTK) - Ve Staňkově na Domažlicku dnes začala stavba desítky let očekávaného obchvatu na silnici I/26 z Plzně na Domažlice a Německo. Nová tříkilometrová silnice za 165 milionů korun bez DPH by měla být hotová do konce příštího roku. O obchvatu se začalo mluvit už v roce 1969, řekl ČTK starosta Staňkova Alexandr Horák.

\"Všichni se těšíme na to, až těžká doprava zmizí z centra města, až budeme moci udělat něco s náměstím a zpříjemnit lidem život,\" uvedl. Podle Horáka je nyní problém přejít náměstí. \"Vím, že situace je stejná ve všech městech na silnici I/26. Ale Staňkov je opravdu úzký na průjezd. V jednom místě je chodník 40 centimetrů,\" uvedl. Rodiče chodí s dětmi do školy a přes silnici je převádějí.

Podle Horáka auta pořád přibývají. \"Celá silnice I/26 by se měla odklonit mimo města,\" řekl. Podle hejtmanova náměstka Jaroslava Bauera (ČSSD) se doprava na silnici zvedla za posledních pět let o 35 procent na více než 9000 automobilů denně. Kamionů je zhruba 2000, podle Horáka je podíl nákladní dopravy až čtyřicetiprocentní. \"Těžká doprava blokuje provoz na silnici I/26, která se stala druhou největší spojkou s Německem po dálnici D5 na Rozvadov,\" řekl.

Podle zástupce velitele policie z Domažlicka Radka Houšky je problematická celá I/26. Počet kamionů roste kvůli zvyšování obchodní výměny s Bavorskem. \"Jde o velmi přetíženou silnici, které se říká silnice smrti, uvedl hejtman Václav Šlajs (ČSSD).

\"Silnici I/26 se budeme věnovat i nadále, touto stavbou nekončíme,\" generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa. Velmi ocenil spolupráci s městem, které například pomohlo s výkupy pozemků.

Podle Bauera by se kraj s obcemi spokojily s rozšířením silnice na tři pruhy, tak jako se nyní staví z bavorské strany na hraniční přechod Folmava. \"Když jsem ekonomické údaje poslal panu ministru dopravy, tak mi sdělil, že zadal vyhledávací studii na třípruh a podle letošního měření ŘSD se rozhodne, jestli se bude projektovat pouze dvoupruh s obchvaty sídel s napojením na dálnici D5 u Stoda, anebo se bude rovnou projektovat třípruh s obchvaty obcí,\" řekl Bauer.

Podle náměstkyně Státního fondu dopravní infrastruktury Lucie Bartákové bude stavba předfinancovaná z národních zdrojů a pak se bude hradit z operačního programu Doprava II, který byl schválen. Letos je na akci připraveno asi 120 milionů korun a na příští rok 90 milionů Kč. Stavba by se měla rozjet od příštího týdne.

Na obchvat, který podpoří EU až z 80 procent, se muselo dvakrát prodlužovat stavební povolení. Důvodem zpoždění byl nejprve nedostatek peněz a poté odvolávání stavebních firem proti výsledku tendru. Vítězná firma Bögl a Krýsl ho postaví za 59,5 procenta projektované ceny.

Současná silnice bude po dokončení obchvatu místní komunikací, kam město nepustí nákladní dopravu nad 3,5 tuny kromě zásobování a zemědělců. \"Bude tam jezdit oproti dnešku zlomek vozů,\" řekl Horák. ŘSD letos nebo příští rok opraví městský průtah.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK