Vodafone loni v září aktivoval zákazníkům, kteří měli sjednaný datový tarif, automaticky a bez jejich souhlasu službu \"Data nad rámec balíčku\". Spotřebitelům, kteří vyčerpali datový limit a neprovedli deaktivaci služby, obnovovala příjem určitého objemu dat v původní rychlosti. Samotné obnovení datových služeb navíc zpoplatnila částkou 49 Kč. ČTÚ firmě vedle pokuty nařídil smlouvy změnit.
Podle mluvčí Vodafonu Markéty Kuklové ze statistik vyplývá, že více než tři čtvrtiny zákazníků, kteří překračují svůj datový limit, využívá automatické dokoupení dat a jsou s touto formou účtování dlouhodobě spokojeni. \"Těm zákazníkům, kteří s novým účtováním dat nesouhlasili, jsme dle zákona umožnili bez sankce odstoupit od smlouvy,\" uvedla.
Podle ní ČTÚ ve svém rozhodnutí potvrdil, že Vodafone provedl změnu účtování v souladu se zákonem. \"Rozcházíme se však v hodnocení, zda se jedná o novou službu, a proto proti rozhodnutí o pokutě podáme rozklad,\" dodala.
Zpoplatněné automatické obnovení datového limitu zavedl od poloviny května u svých klientů rovněž O2. \"ČTÚ činí kroky před zahájením správního řízení i s touto společností. Účastníkům, kteří mají pocit, že jim byla data neoprávněně účtována bez jejich souhlasu, úřad doporučuje daný postup u operátora reklamovat. Zůstanou jim tak zachována práva a lhůty pro případné vedení řízení o námitce proti vyřízení reklamace,\" uvedl mluvčí ČTÚ Martin Drtina.
ČTÚ považuje uvedená jednání za agresivní obchodní praktiku podle zákona o ochraně spotřebitele, protože spotřebitelům byla účtována cena služeb, které si výslovně neobjednali.