Škoda Electric loni utržila 6,2 mld. Kč, meziročně o 82 pct více

01.06.2015 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Plzeň 1. června (ČTK) - Plzeňská Škoda Electric loni utržila historicky rekordních 6,2 miliardy korun, což je téměř dvojnásobek oproti roku 2013. Letos plánuje významný světový výrobce trolejbusů prodeje kolem 5,4 miliardy korun. Podnik loni vyrobil rekordních 300 trolejbusů, meziročně trojnásobek, které zajistily asi 60 procent tržeb. ČTK to řekl generální ředitel Škody Electric Jaromír Šilhánek. Zbytek tvořily pohony pro různá elektrická vozidla a trakční motory.

Firma chce letos vyrobit 260 trolejbusů. \"Loňských 300 vozů bylo specifických tím, že jsme měli otevřenou ještě jednu linku v motorárně, takže jsme jeli na tři směny,\" řekl Šilhánek. Díky velkým zakázkám v motorárně tam letos firma musela linku zrušit. \"Letošek je de facto stejně úspěšný jako loňský rok. Z pohledu vytížených kapacit jsme úplně na 100 procentech. Dokonce jsou zákazníci, kteří by chtěli dodat vozy ještě letos, ale to už prostě musíme odmítat,\" uvedl Šilhánek. Podnik tak vyrobí 260 vozů ve dvou směnách s tím, že některé finální montáže dává partnerům, například vozy pro Brno ostravské Ekově.

Celkové tržby by se měly letos pohybovat mezi 5,3 až 5,5 miliardy korun, což je sice meziročně o zhruba jednu miliardu méně; v minulých letech se ale pohybovaly mezi třemi až čtyřmi miliardami korun.

Podle Šilhánka se letos zvyšuje výroba pohonů i motorů. \"Motory budou tvořit přes miliardu korun, pohony 1,3 miliardy Kč,\" řekl. Trolejbusy pak zajistí téměř tři miliardy korun.

Motory a pohony dodává firma i podnikům Škody Transportation, do jejíž skupiny patří. Například pohony do tramvají pro Bratislavu a do vlaků NIM Express pro německé dráhy Deutsche Bahn. S motory se nyní podnik dostal na polský trh, kam je dodává pro modernizované vlakové jednotky. Dále dodává velké objemy motorů koncernu GE pro lokomotivy v Kazachstánu. Běží jejich plná sériová výroba, řekl ředitel.

Z trolejbusů pokračuje Riga, Budapešť, Bratislava, Brno a Boloňa, což jsou největší zakázky; vývoz vozů tvoří zhruba 70 procent. Zákazníci se stále více přesouvají do západní Evropy a dále, nově například do Mexika.

Škoda Electric, jejíž čistý zisk v roce 2013 činil 483 milionů Kč, udrží letos stejný počet zhruba 800 zaměstnanců. Agenturní pracovníci budou i do budoucna tvořit maximálně desetinu stavu a firma je bude využívat pouze na vykrývání špiček. Celou výrobu máme postavenou na kmenových lidech, kteří jsou klíčoví, dodal. Podnik drží několik let investice do vývoje a nových technologií 200 až 300 milionů Kč ročně.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK