Zatímco před rokem se dle statistik ePojisteni.cz cena za povinné ručení u nejmenších motorizací snížila zhruba o desetinu, letos je tento trend zcela opačný. „Za první čtvrtletí 2015 se konkrétně v kubatuře od 1 001 do 1 250 centimetrů krychlových cena povinného ručení meziročně zvýšila v průměru o téměř 16 % z 1 972 na 2 280 korun. Nejmenší cenový růst pak zaznamenáváme u dvoulitrových motorizací, kde došlo k nárůstu o půl procenta,“ uvádí David Holý, marketingový ředitel ePojisteni.cz, největšího a nejvýznamnějšího poskytovatele online pojištění v České republice. „Dá se tak konstatovat, že výraznější zdražení se týká pouze slabších vozů, jelikož u těch s objemem motoru od 1 601 kubických centimetrů je nárůst cen pojištění nižší než 2 %,“ dodává David Holý. Celkové meziroční zdražení činilo za první čtvrtletí v průměru 3,44 %.
Pražané si oproti zbytku republiky připlatí průměrně tisícovku
Povinné ručení je tradičně nejdražší v Praze a větších městech. Zde také v prvním čtvrtletí nejvíce podražilo. „Konkrétně v Praze zdražilo povinné ručení o více než 5 % a jeho průměrná výše činí 4 327 Kč. Rozdíl v cenách pojištění u jednotlivých segmentů v závislosti na místě bydliště je zhruba 500 korun. Řidiči ve velkých městech tak mají povinné ručení asi o 500 korun dražší než řidiči z malých měst a současně asi o 500 korun levnější než ti z Prahy. Rozdíl mezi obyvateli Prahy a malých měst tak v průměru činí 1 000 korun,“ upozorňuje David Holý. Dle statistik ePojisteni.cz zaplatí motorista z malého města za povinné ručení 3 191 korun.
Mladí řidiči zaplatí o dva tisíce více než ti zkušenější
Zajímavé je, že nejmladším a tedy nejméně zkušeným řidičům se cena v průměru snížila o téměř 7 %. Přitom v loni byl v tomto segmentu patrný téměř 10% růst. „Stále jsou ale mladí řidiči do 22 let pro pojišťovny natolik rizikoví, že si na povinném ručení oproti nejméně rizikovým motoristům připlatí v průměru 2 000 korun ročně navíc,“ připomíná David Holý s tím, že v nejméně rizikovém věkovém segmentu jsou řidiči ve věku 35 až 39 let, jejichž průměrná cena za povinné ručení činí letos 3 117 korun.
Povinné ručení zdražuje kvůli legislativním změnám
Na meziročním zdražení se nejvíce podílely dvě legislativní změny. Za prvé je to zrušení příspěvku nepojištěných motoristů do Garančního fondu České kanceláře pojistitelů. „Zrušením sankce pro nepojištěné řidiče klesl příjem Garančního fondu České kanceláře pojistitelů. Aby mohly být dále z fondu hrazeny všechny nepojištěné škody, musejí do fondu více přispívat pojišťovny, což se samozřejmě projevilo zvýšením pojistného,“ upozorňuje David Holý. Dalším důvodem zdražení povinného ručení je zrušení pevně stanovených částek odškodnění za zdravotní újmu v souvislosti s novým občanským zákoníkem. „Výše plnění za škody na zdraví se nyní určuje zcela individuálně a není de facto ničím omezena. Tuto skutečnost promítly pojišťovny do výše pojistného již při zdražení v loňském roce, nicméně po roční rekapitulaci vyšlo najevo, že navýšení pojistného nepokrylo skutečný růst škod,“ dodává David Holý s tím, že cenu povinného ručení zvedly také odvody 3 % z vybraného pojistného do Fondu zábrany škod a též navýšení plateb za zásahy hasičů u dopravních nehod.
Další vývoj: Dá se čekat růst i pokles cen
Máme se obávat dalšího růstu cen? V tuto chvíli to nelze predikovat, jak potvrzuje David Holý: „Z dostupných informací zásadní zdražení ohlášeno není, ale dá se očekávat budoucí úprava ceníků, jakmile pojišťovny vyhodnotí, zda navýšení bylo adekvátní či nikoliv. Tedy můžeme očekávat jak navýšení, tak i ponížení, které nejvíce závisí na rozhodnutích soudů při přiřknutí výše odškodného u škod na zdraví.“