Práce na druhém úseku u Devíti křížů už ministerská podřízená organizace, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), oznámila ve Věstníku veřejných zakázek. Cenu rekonstrukce tohoto úseku odhadlo na více než 650 milionů korun.
Zatímco pro úsek u Psářů hledá ŘSD zhotovitele poprvé, v případě úseku Bíteš - Devět křížů už tendr jednou neúspěšně vypsalo. Organizace ji ale zrušila vloni na podzim poté, co Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zamítl jako vítěze sdružení společností OHL ŽS a ALPINE Bau. Podle antimonopolního úřadu ŘSD chybovalo při posouzení původně vítězné nabídky.
\"Mimořádně nízká nabídková cena nebyla zdůvodněna objektivními příčinami,\" uvedl tehdy ÚOHS v rozhodnutí. Postup ŘSD mohl ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, proto antimonopolní úřad hodnocení nabídek zrušil.
S rozšířením dálnice u Devíti křížů se v první fázi generální opravy nejstarší tuzemské dálnice nepočítalo, ŘSD původně tendr vypsalo jako náhradní. Důvodem byla skutečnost, že silničáři do první etapy zařadili sousední úsek mezi Lhotkou a Velkou Bíteší, který je dosud v rekonstrukci.
Psáře - Soutice a Velká Bíteš - Devět křížů mají být podle harmonogramu ŘSD jediné úseky, na které plánuje organizace do poloviny letošního roku vypsat výběrové řízení. Optimistický scénář z loňského prosince navíc předpokládal, že pokud půjde výběrové řízení hladce, mohly by stavební práce začít ještě v letošním roce.
Nejvytíženější tuzemská dálnice je zhruba deset let za svojí životností. Kvůli prasklinám betonových desek rozhodlo ministerstvo dopravy v roce 2011 o její celkové opravě. Celá oprava mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard Kč.