Oprava dnes uzavřela Žďákovský most, bude stát 159 mil. Kč

08.06.2015 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Orlík nad Vltavou (Písecko) 8. června (ČTK) - Oprava dnes uzavřela Žďákovský most na Písecku. Stát bude 159 milionů korun bez daně. Práce na rekonstrukci potrvají 28 měsíců a neprůjezdný bude most do konce letošního roku. Řidiče nyní čekají na silnici I/19 objízdné trasy dlouhé několik desítek kilometrů. Novinářům to dnes řekli zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Stavbaři budou opravovat především mostní závěry, které jsou podle experta na mostní konstrukce Tomáše Rottera z fakulty stavební ČVUT v havarijním stavu. \"Mostní závěry se nachází na začátku a konci mostu. Umožňují dilatační pohyby, které jsou v tomto případě plus minus 15 centimetrů. V jejich případě můžeme říct, že se nachází v havarijním stavu,\" řekl Rotter. Problém mostních závěrů na Žďákovském mostě podle něj tkví v tom, že nejsou vodotěsné a téměř 50 let jimi protékala voda.

Rekonstrukce se týká také výměny vodotěsné izolace mostovky a obnovena bude protikorozní ochrana. Ta podle Rottera odpovídá době, kdy vznikla, což bylo v 60. letech minulého století. \"Používaly se kvalitní materiály, které však už dnes z hlediska životního prostředí nevyhovují,\" uvedl.

Opravu mostu zajišťuje firma COLAS, která vyhrála výběrové řízení. Podle Petera Bobáně z této společnosti se většina prací uskuteční ze spodu mostní konstrukce.

ŘSD chtělo začít rekonstruovat Žďákovský most už před čtyřmi lety, kdy skončil tendr. \"Bohužel, jeden z účastníků výběrového řízení se neustále odvolával a soudil se s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, což způsobilo tyto průtahy,\" řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Zakázka na rekonstrukci mostu byla zveřejněna v prosinci 2011 s předpokládanou cenou téměř 322 milionů korun bez DPH. Do soutěže se přihlásilo 11 uchazečů. Krajský soud v Brně předběžným opatřením v červenci 2013 zakázal ŘSD uzavřít smlouvu s vybraným zhotovitelem a v říjnu 2014 mu to povolil.

Žďákovský most leží na silnici I/19, která spojuje Plzeň, Tábor, Pelhřimov a Humpolec. Jedna z nejelegantnější dopravních staveb v Česku byla do provozu uvedena před 47 lety. Ocelový oblouk mostu má rozpětí 330 metrů, což je i ve světovém měřítku ojedinělý údaj. Stavba se zapsala i do dějin tuzemské kriminalistiky. Pachatelé takzvaných orlických vražd z první poloviny 90. let právě z něj shazovali těla svých obětí zavařená v sudech.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK