Evropská společnost Airbus dnes zvýšila svou předpověď světové poptávky po civilních letadlech na příštích 20 let o téměř čtyři procenta na 32.600 strojů, což představuje v současné hodnotě téměř pět bilionů dolarů. Nákupy potáhne oblast Asie a Tichomoří a největším trhem letecké přepravy na světě se během deseti let stane podle Airbusu Čína. Americký Boeing minulý týden vydal podobně znějící předpověď.
Airbus dnes podepsal s přepravcem Saudi Arabian Airlines dohodu, v jejímž rámci se tato firma stane prvním zákazníkem nového menšího letounu A330-300 Regional. Saúdské aerolinie rovněž koupí 30 letadel A320neo a celý kontrakt bude mít podle katalogových cen hodnotu 8,2 miliardy dolarů (199 miliard Kč). Leasingová divize amerického konglomerátu General Electric GECAS oznámila zakázku na 60 airbusů A320neo za 6,4 miliardy USD.
Předběžnou dohodu Airbus uzavřel s indonéskou společností Garuda, která od něj chce koupit 30 strojů A350 XWB v hodnotě kolem devíti miliard USD. Boeingu se Garuda zavázala, že koupí 30 moderních strojů 787-9 Dreamliner a stejný počet letounů 737 MAX 8 v celkovém kontraktu za 10,9 miliardy USD.
Pozorovatelé letos nečekají tolik velkých prodejních kontraktů jako v minulých letech, kdy přepravce motivovaly k novým nákupům nízké úrokové sazby a vysoké ceny ropy. Výrobci letadel navíc začínají mít kvůli vlně nových zakázek opačný problém a stojí před těžkým úkolem vyrobit v příštích letech kolem 12.000 letadel v hodnotě celkem 1,8 bilionu dolarů. Analytici podle agentury Reuters očekávají, že v Le Bourget dají oba výrobci dohromady jen stěží zakázky na více než 500 letadel ve srovnání s objednávkami na 697 letadel z loňského sesterského aerosalonu ve Farnborough u Londýna.
Airbus letos před aerosalonem získal zakázky na 247 letadel. a vedl tak nad Boeingem, který jich měl 185. Loni ale americký výrobce v prestižním souboji o zakázky zvítězil.
Aerosalon slavnostně zahájil francouzský prezident François Hollande, který spolu s tisíci diváky sledoval leteckou přehlídku. V ní mimo jiné vystoupil nový vojenský nákladní letoun Airbusu A400M, jehož jeden stroj se začátkem května zřítil při zkušebním letu u Sevilly kvůli problémům s motory a při nehodě zahynuli čtyři z šesti členů posádky. Lety s novým strojem, jehož vývoj byl velmi nákladným evropským projektem, po neštěstí pozastavily čtyři z pěti zemí, které jej už mají.