To dokládá i zvýšení počtu takzvaných mýtných transakcí, tedy plateb kamionů a dalších vozidel s hmotností nad 3,5 tuny pod mýtnými branami. Meziročně ukazatel vzrostl o 8,3 procenta více na 200 milionů transakcí.
Zároveň pokračoval pokles snižování průměrné ceny těchto transakcí na 23,63 Kč v červnu. Ještě v lednu přitom kamiony platily za projetí zpoplatněného úseku v průměru o 86 haléřů více. Za poklesem průměrné ceny stojí především cenové zvýhodnění pro nejvyšší ekologickou kategorii motorů, které se vyhnulo lednové zvyšování cen a ke které se registruje čím dál větší počet kamionů.
Největší podíl na platbách mýtného mají tuzemské přepravní společnosti. Na české kamiony připadá přes 53,5 procenta všech plateb. Následují kamiony z Polska (13,3 procenta), Slovenska (11,66) a Maďarska (5,56 procenta). Na opačném konci pomyslného žebříčku jsou kamiony ze zemí, jako jsou Tádžikistán, San Marino, nebo Izrael, které přes Česko projíždí zřídka a na mýtném tak zaplatí stokoruny. V případě vozidel registrovaných v Izraeli šlo za pololetí o 227 korun.
Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Celkem je v systému zaregistrováno přes 800 tisíc kamionových palubních jednotek. Za celý loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy korun, což je meziroční růst o 160 milionů korun.
Ministerstvo dopravy by do konce července mělo předložit vládě základní parametry výběrového řízení na nového výběrčího mýta po vypršení smlouvy s firmou Kapsch koncem roku 2016.