Automobilky by měly patřit mezi firmy, které budou ze zrušení protiíránských sankcí rychle těžit. \"Vedoucí hráči v odvětví mají chuť vstoupit na íránský trh,\" uvedl šéf poradenské firmy Gemela Thomas Wülfing. Firma se specializuje na oblast Blízkého východu. Írán je podle Wülfinga z hlediska automobilového průmyslu \"poslední velký rozvíjející se trh\".
Plány na obnovení výroby automobilů v Íránu již v úterý nastínila francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën, která měla před zpřísněním sankcí před čtyřmi lety na íránském automobilovém trhu vedoucí pozici.
Prodej aut v Íránu dosáhl maxima v roce 2011, kdy se přiblížil 1,6 milionu vozů. Pak se ale trh v důsledku sankcí zhroutil. Domácí výroba během dvou let klesla o milion vozů, což vedlo k zániku více než 100.000 pracovních míst.
Výzkumná společnost IHS Automotive předpokládá, že zrušení sankcí by vedlo k prudkému oživení trhu, díky čemuž by se v příštím roce v Íránu prodalo 1,6 milionu vozů. Mnozí odborníci se domnívají, že prodej by se mohl časem zvýšit až na dva miliony aut ročně.
Evropské automobilky podle analytika IHS Michela Jacinta budou při návratu na íránský trhu čelit ostré konkurenci ze strany čínských výrobců, díky vyšší kvalitě svých vozů by ale měly získat svůj tržní podíl zpět. \"Pro Peugeot a VW je úspěch v Íránu velmi důležitý,\" upozornil Jacinto. \"Je to brána na Blízký východ,\" dodal.