\"Cítím ten problém s nedostatkem peněz na místní komunikace. Je nutné, aby se toho někdo ujal, a ujalo se toho ministerstvo pro místní rozvoj a bude to taková novinka. Považuji to za velmi důležité a program vyhlásím,\" řekla. O jakou částku půjde, bude záviset na tom, kolik peněz se podaří vyjednat do rozpočtu MMR s ministrem financí.
\"Debaty už probíhají, zítra mě čeká další. Počítám s tím, že v národním programu bude hodně peněz, protože potřeba za celou Českou republiku je možná větší než celá alokace na dvojky a trojky v IROP (krajské silnice II. a III. třídy),\" řekla Šlechtová.
Evropská komise Česku v roce 2012 nepovolila financovat krajské ani místní komunikace z nových regionálních programů IROP, které nahradily dosavadní Regionální operační programy (ROP); podle ministryně bylo úspěchem, že se MMR nakonec po dvou letech podařilo prosadit do IROP alespoň peníze na opravy krajských silnic II. a III. třídy napojených na síť TEN-T, tedy například spojky k dálnicím a mezinárodním tahům. Do 13 českých a moravských krajů tak do roku 2020 půjde až 26 miliard korun.
Na tyto silnice by měla být vyhlášena první výzva do dvou tří týdnů a budou v ní jednotky miliard korun. Společně bude vyhlášena první výzva na tvorbu územních plánů. První peníze z obou výzev by mohly regiony čerpat na začátku příštího roku, řekla. Už nyní eviduje monitorovací systém MMR přes 5000 žádostí za více než 50 miliard korun na všechny operační programy, schválené letos 4. června.
\"Na podzim budeme svolávat další monitorovací výbor, který schválí kritéria dalších výzev i pro další oblasti IROP,\" uvedla. V IROP je připraveno 127 miliard korun.
MMR se navíc podle Šlechtové snaží dávat všechny uspořené prostředky do regionů a okamžitě vyhlašuje potřebné výzvy.