Přerušení jednání o podobě budoucí soutěže dává prostor, aby o ní diskutovali koaliční experti na problematiku mýta s ministrem dopravy, uvedl Sobotka. Zpoždění v tendru, na kterém se podíleli i předchozí ministři dopravy, chce Dan Ťok (ANO) řešit rozdělením do tří zakázek, z nichž nejbližší se má týkat pouze dalšího provozu nynější mikrovlnné technologie. To v minulosti část sociální demokracie kritizovala a upozorňovala, že zúžení výběru na jedinou technologii odporuje původnímu zadání z letošního dubna. V něm vláda ministerstvu nařídila připravit technologicky neutrální soutěž, která by nezvýhodňovala dodavatele konkrétní technologie.
Ministerstvo v materiálu tvrdí, že technologické neutrality bude dosaženo ve třech krocích. Předpokládá, že během dalšího nejvýš sedmiletého provozu nynější technologie bude vyčleněn takzvaný centrální systém, tedy jádro systému, kontrolující platby a tok peněz, jehož správu převezme stát. Zároveň by během této doby mohla být vypsána technologicky neutrální zakázka na výběr mýtného na zbytku silnic první třídy. Třetím krokem má být konečná soutěž na provozovatele mýta poté, co nynější zařízení technologicky zastará a ve kterém podobně jako u druhého kroku nebude stát diktovat, zda má být využita mikrovlnná, satelitní, nebo jiná technologie.
Pokud by celá soutěž šla hladce, materiál předpokládá ukončení první z jejích částí v srpnu příštího roku. Nový provozovatel by tak měl v případě, že se nikdo z neúspěšných uchazečů neodvolá k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, čtyři měsíce na převzetí systému od Kapsche.
Vyčlenění centrálního systému pod stát má podle ministerstva dopravy snížit závislost státu na externích dodavatelích. Do budoucna tak nebude za celý systém ručit jediná firma, jako je to nyní společnost Kapsch, ale každý z dodavatelů bude ručit jen za svůj konkrétní úsek. Podle materiálu by tak do budoucna mělo být možné do systému zapojit jakéhokoli dodavatele mýtné technologie.
Původně byl materiál týkající se mýtného zařazený pouze v sekci pro informaci a členové vlády tak měli pouze vyslechnout zprávu ministerstva dopravy. Během jednání ale byl přeřazený do rozpravy.
Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Celkem je v systému zaregistrováno přes 800.000 kamionových palubních jednotek. Za celý loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy korun, což je meziroční růst o 160 milionů korun.