Na nové stavby tak peníze nebudou. \"Jediné dvě akce, které zahajujeme, je I/68 Třanovice - Nebory a I/11 Opava obchvat,\" řekl dnes ČTK ředitel SFDI Zbyněk Hořelica. Žádné další nové silniční stavby by se při současné výši rozpočtu podle něho stavět nemohly, protože na ně nebudou peníze. O navýšení státního příspěvku na stavby silnic a železnic jednají ministerstva dopravy a financí.
Současných necelých 50 miliard z národních zdrojů znamená ve srovnání s letošním rokem pokles v příjmu fondu o 6,7 miliardy korun. Ještě o necelou miliardu korun více by ale fond potřeboval, pokud by chtěl prostavět všechny připravené projekty včetně nově zahajovaných. Spolu s penězi z EU určenými pro výstavbu evropsky významných komunikací má napřesrok fond hospodařit s 61 miliardami korun. V letošním roce hospodaří s částkou o více než tři desítky miliard korun vyšší.
Peníze v požadované výši ale z ministerstva financí na výstavbu silnic a železnic zřejmě nepřitečou. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) koncem minulého měsíce po jednání s šéfem státní pokladny Andrejem Babišem (ANO) oznámil vyjednání tří miliard korun s tím, že rozpočet fondu dopravy by eventuálně mohl vzrůst ještě o další tři miliardy. Jednání o těchto dodatečných penězích by se měla uskutečnit po 12. srpnu.
Výše státních příspěvků se promítá do možností čerpání evropských dotací plynoucích z Operačního programu doprava, který umožňuje přispívat Česku na výstavbu až z 85 procent ceny staveb. Navýšení peněz do Fondu dopravy ze státního rozpočtu o požadovaných 7,6 miliardy korun, by umožnilo z EU vyčerpat na dotacích dalších 5,3 miliardy Kč, uvedl v materiálu SFDI. Ten si dlouhodobě stěžuje na nekoncepční přístup ke svému financování, neboť každoroční dohady o výši financí komplikují dlouhodobé plánování staveb.