Překlenovací řešení, se kterým koalice souhlasí jen kvůli nedostatku času, by ale mělo být kratší než pět let s opcí na další dva roky, které Ťok navrhuje. Reakci ministerstva dopravy ČTK shání.
Podle ČSSD by mělo jít o dobu nezbytně nutnou pro přípravu hlavního tendru. Ten by již neměl uchazečům diktovat, jakou technologii mají ke zpoplatnění dálnic a dalších silnic použít. Podle experta ČSSD, poslance Jana Birkeho by mělo jít například o dvouleté období s další opcí, která by ale měla tříměsíční výpovědní lhůtu. Toto opatření by umožňovalo rychle přejít na nového provozovatele poté, co bude hlavní soutěž ukončena.
Jednání dopravních expertů koaličních stran o mýtném začnou v úterý a 20. srpna by se tématu měl po vládních prázdninách věnovat kabinet. Podle zákulisních informací má skončit období vzájemných názorových střetů, jednotliví zástupci vládních stran se mají do té doby dohodnout na dalším postupu.
Mýtného manažera pro náročnou veřejnou soutěž hledalo ministerstvo dopravy za Ťokova předchůdce Antonína Prachaře (ANO). Nový šéf resortu nicméně prakticky hotovou soutěž krátce po svém nástupu do funkce zrušil s tím, že byla špatně vypsána a že služby externího poradce ministerstvo dopravy nepotřebuje.
Následující měsíce, kdy se Ťok snažil sestavit tým expertů z řad zaměstnanců ministerstva, podřízených organizací a za přispění jednotlivců mimo úřad rychlé řešení nepřinesly. Tým potkávaly časté personální výměny a ministerstvo muselo řešit otázku, jak zaplatit vysoké odměny externistům a neporušit tím zákonem stanovenou dvoumilionovou hranici pro vyplácení odměn za služby zadané bez výběrového řízení.
\"Myslím si, že by stálo za to oprášit řízení na výběr manažera a kromě toho by stálo za to posílit řídící výbor (k mýtu), který je složen z odborníků a ze zástupců politických stran včetně opozice,\" řekl ČTK Jan Kasal, který bude v následujících jednáních zastupovat KDU-ČSL. Řídící výbor založila vláda v létě 2014 a měl lidově řečenou koukat pod ruce ministerským úředníkům a kontrolovat práce na mnohomiliardovém tendru.
Podle Kasala by nyní bylo na místě činnost řídícího výboru formalizovat, aby nešlo jen o bezzubý orgán. Zprávy z něj by například měla projednávat vláda a posíleny by měly být i jeho pravomoci, aby to odpovídalo významu zakázky na mnohaletý provoz mýtného systému.
Současný desetiletý kontrakt se stavební společností Kapsch vyprší na konci příštího roku. Na vypsání širokého výběrového řízení, do kterého by se mohli přihlásit všichni uchazeči bez omezení použité technologie, už není podle koalice čas. Soutěžit se tak v první fázi bude jen provoz mýtných bran. Druhý krok, který ČSSD nazývá jako velké technologicky neutrální výběrové řízení, má následovat poté a teprve ten má být plnohodnotnou náhradou dnešního stavu.
Mýtné se vybírá zhruba na 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. V Česku je elektronické mýtné od roku 2007. Loni se vybralo 8,7 miliardy korun, od zahájení provozu téměř 58 miliard korun. Loni stát za provoz systému zaplatil 2,15 miliardy korun.