\"Nejkřiklavějšími případy byla jahodová zmrzlina Carte ď Or, kde rozdíl činil téměř 37 procent nebo tuňák v olivovém oleji Rio Mare s rozdílem 40 procent,\" uvedla mluvčí komory Dana Večeřová, podle které například Kinder mléčný řez stojí o polovinu méně v Německu než v ČR.
Laboratorní testy pak dokázaly větší kvalitu německých výrobků, tvrdí komora. Jako příklad ukazuje Pizzu salámovou Dr. Oetker, která v české verzi obsahuje šest procent salámu (německá 12 procent), je o 10 gramů lehčí a vyráběná v Polsku. \"Český spotřebitel ale lehce získá dojem, že si kupuje něco speciálního, protože v ČR se tato pizza s mizivým obsahem salámu honosně nazývá Edizione speciale,\" podotkla mluvčí.
Podobná situace pak podle ní i u nealkoholických nápojů, které se v Německu sladí řepným cukrem, kdežto v ČR izoglukózou. Margarín Rama je zase v Německu o 10 procent tučnější, v ČR pak o 10 procent dražší.
Potravinářská komora ČR se dlouhodobě snaží dokázat, že české obchodní řetězce mají vysoké marže a stojí za vyšší cenou výrobků. Naopak nadnárodní výrobci argumentují tím, že se snaží optimalizovat cenu pro klienta a že se snaží zohlednit regionální chutě konzumentů. Obchodníci zase tvrdí, že případné \"horší\" složení preferují zákazníci kvůli nižší ceně.
Testy s podobnými výsledky komora zveřejnila i na začátku července.
Komora tak znovu nastartovala debatu o kvalitě českých potravin, v září se mimo jiné bude ve sněmovních výborech projednávat novela zákona o významné tržní síle, kterou si potravináři a zemědělci přejí prosadit. Vládní předloha mimo jiné zpřesňuje pojem významné tržní síly a jejího zneužití. Zavádí i pojem nákupní aliance, což bude jakákoli forma spolupráce odběratelů. Také aliancím má za zneužití tržní síly hrozit postih. Obchodníci by si přáli naopak do novely zapracovat případné postihy i pro dodavatele. Hrozí jinak možným zdražením potravin a snížením podílu českých produktů na trhu.