Potravinářská komora: Potraviny v ČR jsou dražší než v Německu

17.08.2015 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 17. srpna (ČTK) - Pod stejnou značkou se v Německu nakoupí dvě třetiny potravin levněji než v ČR, navíc jde často o kvalitnější výrobek, dokazuje další test organizovaný Potravinářskou komorou ČR, informovala dnes v tiskové zprávě. Cenový rozdíl byl podle komory i větší než třetina hodnoty. V průměru se potraviny nakoupí v ČR skoro o čtvrtinu dráž než u západních sousedů. Komora testovala dvacet produktů.

 

\"Nejkřiklavějšími případy byla jahodová zmrzlina Carte ď Or, kde rozdíl činil téměř 37 procent nebo tuňák v olivovém oleji Rio Mare s rozdílem 40 procent,\" uvedla mluvčí komory Dana Večeřová, podle které například Kinder mléčný řez stojí o polovinu méně v Německu než v ČR.

Laboratorní testy pak dokázaly větší kvalitu německých výrobků, tvrdí komora. Jako příklad ukazuje Pizzu salámovou Dr. Oetker, která v české verzi obsahuje šest procent salámu (německá 12 procent), je o 10 gramů lehčí a vyráběná v Polsku. \"Český spotřebitel ale lehce získá dojem, že si kupuje něco speciálního, protože v ČR se tato pizza s mizivým obsahem salámu honosně nazývá Edizione speciale,\" podotkla mluvčí.

Podobná situace pak podle ní i u nealkoholických nápojů, které se v Německu sladí řepným cukrem, kdežto v ČR izoglukózou. Margarín Rama je zase v Německu o 10 procent tučnější, v ČR pak o 10 procent dražší.

Potravinářská komora ČR se dlouhodobě snaží dokázat, že české obchodní řetězce mají vysoké marže a stojí za vyšší cenou výrobků. Naopak nadnárodní výrobci argumentují tím, že se snaží optimalizovat cenu pro klienta a že se snaží zohlednit regionální chutě konzumentů. Obchodníci zase tvrdí, že případné \"horší\" složení preferují zákazníci kvůli nižší ceně.

Testy s podobnými výsledky komora zveřejnila i na začátku července.

Komora tak znovu nastartovala debatu o kvalitě českých potravin, v září se mimo jiné bude ve sněmovních výborech projednávat novela zákona o významné tržní síle, kterou si potravináři a zemědělci přejí prosadit. Vládní předloha mimo jiné zpřesňuje pojem významné tržní síly a jejího zneužití. Zavádí i pojem nákupní aliance, což bude jakákoli forma spolupráce odběratelů. Také aliancím má za zneužití tržní síly hrozit postih. Obchodníci by si přáli naopak do novely zapracovat případné postihy i pro dodavatele. Hrozí jinak možným zdražením potravin a snížením podílu českých produktů na trhu.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK