Pracovní podmínky v Amazonu jsou prý drsné, management to odmítá

18.08.2015 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

New York 18. srpna (ČTK) - Internetový obchod Amazon, který se v září chystá otevřít pobočku v Dobrovízi u Prahy, vystavuje své zaměstnance velkému tlaku a prostřednictvím neustálé kontroly je nutí k abnormálnímu pracovnímu nasazení. Píše to deník The New York Times, podle něhož například firma motivuje zaměstnance, aby sdělovali nadřízeným, když kolegové neodvádějí kvalitní práci. Šéf společnosti Jeff Bezos v reakci na článek odmítl, že by v Amazonu panovala takto drsná atmosféra.

Newyorský deník na základě rozhovorů se stovkou bývalých i současných zaměstnanců největšího obchodníka na americkém trhu napsal, že vedení požaduje po pracovnících \"bezdůvodně vysoký\" standard. Patří k němu prý například vyřizování pracovních e-mailů po půlnoci, po nichž mnohdy následuje textová zpráva s dotazem, proč zaměstnanec na elektronickou poštu nezareagoval.

Jedna z vnitřních směrnic údajně motivuje pracovníky, aby nadřízeným svých kolegů tajně oznamovali, když podle nich nepodávají dostatečné pracovní výkony. \"Skoro každého člověka, se kterým jsem pracoval, jsem viděl u stolu plakat,\" popsal bývalý zaměstnanec prodeje knih Bo Olson.

Po zveřejnění článku se na sociálních sítích rozpoutala ostrá výměna názorů, v nichž někteří podobné praktiky popírali, větší část diskutujících se však podle televize CNN ke kritice přidala. Šéf Amazonu Bezos na to zareagoval e-mailem, který odeslal všem zhruba 100.000 zaměstnanců, které firma po světě má. \"Takovýhle Amazon neznám, a doufám, že ani vy ne. Obecně si myslím, že nějaká společnost uplatňující takovýto přístup by sotva mohla přežít,\" uvedl muž, jehož obchod v červenci vystřídal na špici amerických prodejců firmu Walmart a jeho samotného časopis Forbes označil za pátého nejbohatšího člověka světa. Bezos rovněž vlastní prestižní americký deník The Washington Post.

Amazon má ke kontrole kvality práce svého personálu mocný nástroj v podobě okamžitého přehledu internetových dat o nákupech. Podle newyorského deníku například analyzuje, které zboží zákazníci po přidání do košíku nakonec nezaplatí, jak rychle se jim načítají stránky obchodu či kolik kusů jednotlivého zboží je pro ně v danou chvíli připraveno ve skladu.

Firma, jež letos rozšiřuje svůj provoz ve střední Evropě, čelila v červenci tlaku ze strany polských odborářů, kteří se dožadovali zvýšení mezd a zlepšení pracovních podmínek. Pod hrozbou protestu nakonec rozhodlo vedení o zvýšení hodinové mzdy pro řadové pracovníky ze 13 na 14 zlotých (91 korun). Amazon provozuje v Polsku celkem tři logistická centra zaměstnávající dohromady 6000 lidí.

V Česku by mělo být v září otevřeno distribuční centrum v Dobrovízi u Prahy, kde najde práci 2000 lidí. Skladníkům a příbuzným profesím firma při náboru nabídla nástupní plat 110 korun za hodinu, vedoucím 150.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK