Jde o nouzové řešení, které vzniklo kvůli průtahům v přípravě tendru a které odsouvá konečnou soutěž, v níž by mohly uspět i jiné technologie, například kontrola kamionů satelitem. Vyhlášení tendru na další provoz mýtných bran chce ministr Dan Ťok stihnout ještě během letošního roku.
Termín je ale napjatý, protože stát zatím nemá sjednanou dohodu s Kapschem o součinnosti při předávání systému jinému uchazeči. Dohoda je přitom podmínkou pro vypsání otevřeného výběrového řízení. Už dříve ministerstvo dopravy uznalo, že uzavřít s Kapschem smlouvu o součinnost se podaří nejdříve na konci roku.
Původní tendr na mýtného poradce vyhrála poradenská společnost Arthur D Little. Během vyřizování námitek konkurenčních uchazečů ale celou soutěž ke konci loňského roku Ťok zastavil s tím, že celý tendr připravovaný jeho předchůdcem Antonínem Prachařem byl špatně vypsaný a podle neoficiálních informací od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže hrozí, že jej zruší.
Nového provozovatele mýtného systému potřebuje stát najít před koncem příštího roku, kdy vyprší smlouva se současným dodavatelem, společností Kapsch. Příprava soutěže na desetiletou správu systému, jehož prostřednictvím protečou ročně miliardy korun, je problém, který nevyřešila řada ministrů dopravy.
Elektronické mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy na základě desetiletého kontraktu Kapsch. Celkem je v systému zaregistrováno zhruba 830.000 kamionových palubních jednotek. Za loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy korun. Kapsch a jeho subdodavatelé mají z vybraných peněz zhruba pětina.